De Franse cineaste Katell Quillévéré oogstte vorig jaar veel lof met haar subtiele melodrama Réparer les vivants. Voor Suzanne (2013), de film die ze net voordien draaide,...

De Franse cineaste Katell Quillévéré oogstte vorig jaar veel lof met haar subtiele melodrama Réparer les vivants. Voor Suzanne (2013), de film die ze net voordien draaide, liepen de zalen niet vol maar ook dit sterk naturalistische drama over een brutale en eigenzinnige jonge vrouw (Sara Forestier) die met het gaspedaal ingedrukt leeft, heeft veel merites. De cineaste liet zich inspireren door het leven van Jeanne 'Janou' Schneider, de vriendin van de beruchte gangster Jacques Mesrine. Dat leverde geen Bonnie and Clydeà la française op maar een meeslepend verhaal over genereuze zusterliefde, over wat het betekent om een moeder te zijn terwijl je er zelf nooit een gehad hebt en over destructieve amour fou. De titel verwijst naar de beroemde Leonard Cohen-song, waarvan de film toepasselijk de Nina Simone-cover gebruikt.