* Wim Delvoye, Cloaca New & Improved, Migros Museum, Limmatstrasse 270 in Zürich, tot 14/10. …

Els Fiers

* Wim Delvoye, Cloaca New & Improved, Migros Museum, Limmatstrasse 270 in Zürich, tot 14/10. [{phone}]41-12 77 20 50 en www.migrosmuseum.ch * Un art populaire, Fondation Cartier, bvd Raspail 261 in Parijs, tot 4/11. [{phone}]33-142 18 56 51 en www.fondation.cartier.fr * The other Modernism, De Chirico & Savinio, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Grabbeplatz 5 in Düsseldorf, tot 2/12. [{phone}] 49-21 18 38 10 * Jeroen Bosch, Museum Boijmans Van Beuningen, Museumpark 18-20 in Rotterdam, van 1/9 tot 11/11. [{phone}] 31-104 41 94 00 en www.boijmans.rotterdam.nl * Katharina Fritsch, Tate Modern, Bankside in Londen, tot 9/12. [{phone}]44-20-78 87 80 00 en www.tate.org.uk * Jean Dubuffet, Centre Pompidou, rue Beaubourg 19 in Parijs, tot 31/12. [{phone}]33-144 78 12 33 en www.centrepompidou.fr * Duane Hanson, More than Reality, Schirn Kunsthalle, Römerberg in Frankfurt am Main, tot 6/1. [{phone}]49-692-99 88 20 en www.schirn.de *

De Spaanse kunstenaar Juan Muñoz (48) is tijdens een vakantie op Ibiza bezweken aan een hartaanval. Muñoz’ laatste hoogtepunt was de duizelingwekkende inrichting van de turbinehal in Tate Modern.// Guido Gryseels, de nieuwe directeur van het Afrikamuseum in Tervuren, heeft plannen voor een grondige modernisering. Het eerbiedwaardige monument voor koloniaal België ziet hij bij voorkeur evolueren naar een wetenschappelijk instituut over hedendaags Afrika.// Op 7 oktober opent een nieuw Guggenheim in Las Vegas. Het museum, opsplitsbaar in een Hermitage-Guggenheim en een Vegas-Guggenheim, is ontworpen door de Nederlandse architect Rem Koolhaas.// De Boschtentoonstelling in Rotterdam belooft de kroon op het werk van Rotterdam 2001 te worden. Tijdens het openingsweekend werden al 4765 koppen geteld, 55.000 bezoekers hebben al een kaartje-met-rondleiding gereserveerd.//

Tate Modern, Level 4, Bankside in Londen, van 20/9 tot 16/12. [{phone}]44-20-78 87 80 00 en www.tate.org.uk

Vanaf morgen pakt Tate Modern uit met een wel erg temperamentvolle versie van het surrealisme. Desire Unbound poogt het menselijke gezicht van de stroming tevoorschijn te halen. Thematische of stilistische indelingen staan niet op het programma, wel ziet het ernaar uit dat de temperatuur in de voormalige elektriciteitscentrale zwoele pieken zal kennen. Want het surrealisme mocht dan veel te maken hebben met vrije associaties en de draagkracht van het onderbewuste, in werkelijkheid ging het toch maar weer eens over de liefde of _ prozaïscher nog _ over seks. Volgens de tentoonstellingsmakers van Tate werden de surrealisten voornamelijk gedreven door het Grote Verlangen. Amoureuze verzuchtingen kwamen weliswaar niet rechtstreeks op het doek, ze werden gesublimeerd en bij uitbreiding aangewend als middel om zichzelf te leren kennen. Daarbij bedienden de surrealisten zich gretig van de inzichten van Sigmund Freud, die geloofde dat seksuele instincten essentieel waren voor de ontwikkeling van de psyche. André Breton, pleitbezorger van het surrealisme, meende bovendien dat de aardse zondaar zich alleen met het leven kon verzoenen via de liefde.

De ziel van de stroming wordt blootgelegd met een grote hoeveelheid twintigste-eeuwse kunst. Desire Unbound omvat het voor de hand liggende, freudiaanse gepuzzel van onder meer Magritte en diens gelaatvormige vrouwentorso, of de Venus van Milo-als-ladenkast van Salvator Dali. Daarnaast dienen zich iconische werken aan die nauw aanleunen bij het surrealisme, waaronder De Chirico’s Uncertainty of the Poet, Duchamps L.H.O.O.Q., Oedipus Rex van Max Ernst of de kooi van Giacometti. Zelfs Picasso verschijnt op het appel, want ook hij durfde weleens met het surrealisme experimenteren. De breedspectrumexpositie omvat verder fotografisch werk van Man Ray, manuscripten en aan literatuur gelinkte tekeningen van onder meer Louis Aragon en André Breton en de film Un chien andalou van Buñuel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content