Omdat er niet zo veel is wat wij evident vinden, verbaast het soms dat Stephen Malkmus met een nobele frequentie platen uitbrengt die we nog willen horen ook. Zichzelf niet ...

Omdat er niet zo veel is wat wij evident vinden, verbaast het soms dat Stephen Malkmus met een nobele frequentie platen uitbrengt die we nog willen horen ook. Zichzelf niet erg serieus nemen, zonder zich blijvend aan ironie te verbranden: Malkmus beheerst dat evenwicht voldoende om er nog wat kunstjes bovenop te doen. Op voorganger Groove Denied pakte hij uit met schalkse synthexperimenten, het naar patchoelie zwemende Traditionals Techniques baadt in innemende, chakravriendelijke country- en psychfolk. Afghaanse luit? Turkse fluit? Twee vinkjes. Voor de woestijnblues van Xian Man mag gitarist Matt Sweeney etaleren wat hij bij Tinariwen heeft geleerd. En hoewel brainiac Malkmus hier grijnzend het hippiedom op de korrel neemt, weet hij met Cash Up en Amberjack zelfs te vertederen.