Niet getreurd voor wie deze zomer een festival moet missen: muziekliefhebbers kunnen de festivals ook via de radio op de voet volgen. Studio Brussel is met All Areas aanwezig op Werchter, Beach Rock, Ten Days Off, Marktrock en Pukkelpop. Naast stukjes concert zijn er interviews en van sommige artiesten een korte set te horen. Radio 1 brengt in Club Live verslag uit van Couleur Café, Polé Polé, Peer, Sfinks, Dranouter, de Antilliaanse Feesten en Jazz Middelheim. Dat gebeurt met interviews, live-impress...

Niet getreurd voor wie deze zomer een festival moet missen: muziekliefhebbers kunnen de festivals ook via de radio op de voet volgen. Studio Brussel is met All Areas aanwezig op Werchter, Beach Rock, Ten Days Off, Marktrock en Pukkelpop. Naast stukjes concert zijn er interviews en van sommige artiesten een korte set te horen. Radio 1 brengt in Club Live verslag uit van Couleur Café, Polé Polé, Peer, Sfinks, Dranouter, de Antilliaanse Feesten en Jazz Middelheim. Dat gebeurt met interviews, live-impressies en livefragmenten. Voor televisie duikt Canvas van de Vlaamse podia de ether in. Plankenkoorts zendt een reportageploeg naar Rock Werchter, Dranouter, de Gentse Feesten, Jazz Middelheim en Pukkelpop en brengt er acht weken lang verslag over uit. Aan Werchter besteedt Plankenkoorts drie afleveringen (de eerste op 7 juli), aan Dranouter twee en aan de Gentse Feesten, Jazz Middelheim en Pukkelpop telkens één. 'Aanvankelijk hadden we ambitieuzere plannen. We wilden elke week een liveuitzending maken van een festival. Dat bleek uiteindelijk te duur uit te vallen en ook organisatorisch heel moeilijk te zijn', vertelt Hugo Sledsens, producer van Plankenkoorts. 'Rendabeler is om, zoals in Werchter, alles op te nemen en daar een verslag van te maken.' Hoe hebben jullie de keuze gemaakt uit het grote aanbod aan festivals?Hugo Sledsens: Dat is het resultaat van lange onderhandelingen, de eisen van de organisatoren en het zoeken naar variatie in de festivals die we brengen. En we hebben uiteraard een budget waar we rekening mee moeten houden. Werchter was voor ons een must. Voor de rest is de verscheidenheid groot: Dranouter is wereldmuziek, Middelheim jazz, de Gentse Feesten folklore en Pukkelpop is jonger en gewaagder dan Werchter. In andere jaren toonden we dan Sfinks of Couleur Café. Het is de eerste keer dat we Pukkelpop brengen. Hoe brengen jullie de festivals in beeld?Sledsens: We wisselen livefragmenten voor zowat de helft af met interviews met artiesten. Chris Dusauchoit neemt de interviews voor zijn rekening. Hij deed dat vorig jaar samen met Annabel Van Nieuwenhuyze, maar nu doet hij alle festivals alleen. Vorig jaar werkte het goed met Chris. Vooral wat Jazz Middelheim betreft, is het een interessante formule, omdat de muzikanten via een interview een beetje menselijker worden. De pure registratie van een jazzconcert spreekt de kijkers niet zo aan, hebben we al gemerkt. Slaan de speciale uitzendingen van 'Plankenkoorts' sowieso aan bij het publiek?Sledsens: De uitzendingen starten vrij laat 's avonds, maar toch zijn er behoorlijk wat kijkers. Vorig jaar hadden we voor de eerste en de laatste uitzending van Rock Werchter zo'n 120.000 kijkers. Voor Plankenkoorts is dat heel wat. Dominique Soenens