ACHTERGROND

LittleBigPlanet maakte in 2008 als een van de eerste consolegames het user generated content-principe populair. Spelers ontvingen na het voltooien van platformmissies omgevingsobjecten, attributen, geluiden en andere bouwstenen waar ze vervolgens in een editor hun eigen uitdagingen, voertuigen en levels mee konden maken, om die vervolgens online te delen met andere gamers. De sequel ging in 2011 nog een stap verder met de mogelijkheid tot het ontwerpen van thematische minigames in diverse genres (racegame...

LittleBigPlanet maakte in 2008 als een van de eerste consolegames het user generated content-principe populair. Spelers ontvingen na het voltooien van platformmissies omgevingsobjecten, attributen, geluiden en andere bouwstenen waar ze vervolgens in een editor hun eigen uitdagingen, voertuigen en levels mee konden maken, om die vervolgens online te delen met andere gamers. De sequel ging in 2011 nog een stap verder met de mogelijkheid tot het ontwerpen van thematische minigames in diverse genres (racegames, shooters, puzzels, sportuitdagingen enzovoort). Deel drie bewijst dat het nóg gekker kan. Hoofdfiguur Sackboy krijgt ditmaal versterking van drie metgezellen. De hondachtige Oddsack reageert snel en flexibel en is in staat om op muren te springen. Gekke vogel Swoop kan over de spelomgeving vliegen en zweven om lichte voorwerpen en personages op te pikken. Toggle heeft twee gedaantes. Hij kan zich groot en zwaar maken om met zijn gewicht platformen naar beneden te drukken, of klein en licht worden om als een would-be Jezus over water te lopen of zich door kleine openingen te wurmen. De bekende vertelstem van Stephen Fry krijgt nu ook versterking van onder meer diens ex-kompaan Hugh Laurie, die booswicht Newton vertolkt. Verzamelde decorstukken en attributen kunnen na het spelen van levels in de verhaalmodus ingezet worden in de waanzinnig complete nieuwe editor. Zo is het nu mogelijk om onwaarschijnlijk diepe en complexe levels te construeren. Tot zestien verschillende lagen kunnen over elkaar worden gedrapeerd. Zeventig nieuwe hulpmiddelen, waaronder een tool om eigen power-ups mee samen te stellen - waarmee het spelpersonage tijdelijk over superkrachten beschikt - én de mogelijkheid om verschillende speelbare personages in je creaties te stoppen, zorgen voor een zee van nieuwe opties. Al kun je het ook simpel houden. LittleBigPlanet 3 slaagt er wederom in om je creativiteit te prikkelen en je met zijn nieuwe bouw- en creatiemogelijkheden te inspireren tot het construeren van waanzinnige levels, voertuigen, power-ups en minigames. Luiaards kunnen de game uiteraard ook via de verhaalmodus als een traditioneel interactief puzzelplatformspel consumeren, alsook de creaties en hersenspinsels van anderen gratis downloaden via de LittleBigPlanet-community. De contentpakketten van de twee vorige games blijven bovendien compatibel. De PS4-versie oogt met zijn hogere textuur- en beeldresolutie iets gedetailleerder dan op PS3. Top! LITTLEBIGPLANET 3 PS3, PS4 SCE GAMEPLAY **** GRAFIEK **** GELUID ****DIMITRI DEWEVER