SPECIES

ROGER DONALDSON

VS 1995. MET BEN KINGSLEY, NATASHA HENSTRIDGE, MICHAEL MADSEN.

22.25 – KANAALTWEE

De carrière van Australiër Roger Donaldson – zijn Washingtonthriller No Way Out is nog altijd zijn beste – kende een absoluut dieptepunt na zijn vernietigende Peckinpah-remake The Getaway. Met de behoorlijk angstaanjagende sf-genrefilm Species herstelde hij zich van die blamage. Niet dat de plot vrij is van idiote verwikkelingen, maar dit verhaal over buitenaardse wezens die wetenschapper Ben Kingsley weten te overtuigen om hun DNA te mengen met dat van een vrouw heeft zijn verdiensten. Eerst en vooral is er de onderhoudende cast, met behalve projectleider Kingsley ook Alfred Molina en Forest Whitaker in pulpy B-vorm. Daarnaast is er het design van de Zwitserse surrealistische schilder en ontwerper H.R. Giger, wiens boek Necronomicon Ridley Scott inspireerde voor de visuele look van Alien. Door budgettaire problemen en creatieve meningsverschillen werd evenwel slechts een deel van Gigers Alien-achtige ontwerpen gebruikt. Zijn schitterende Ghost Train komt bijvoorbeeld maar acht seconden in beeld, ook al had Giger er 100.000 dollar uit eigen zak voor over. Over Species III zwijgen we wijselijk, maar Peter Medak zou in 1998 een meer gore-geladen sequel draaien – waar Giger zich overigens van zou distantiëren omdat hij vond dat zijn design nooit tot zijn recht kwam – met opnieuw blonde vamp Natasha Henstridge als het genetische monster Sil dat de straten van LA afdweilt op zoek naar hitsige mannelijke partners.

Blue Crush H John Stockwell, VS 2002. Huizenhoge, megablauwe oceaangolven: we surfen er zo op weg, zeker als ze verpakt zitten in The Endless Summer, nog altijd een van de meest opwindende surffilms. Dat kan niet gezegd worden van dit gezwollen romantisch verhaal over vier meiden die aan het surfen verslaafd zijn en dromen van surfroem. (21.05 – VT4) l Le baron de l’écluse H Jean Delannoy, Fr-It 1959. Jean Gabin, de Franse Spencer Tracy, werkte enkele keren samen met regisseur Delannoy voor Simenon-bewerkingen. Zoals deze conventionele tragikomedie waarin Gabin als edelman met monocle, Micheline Presle probeert te charmeren, ondanks zijn berooide financiële toestand. (20.40 – Arte) l Un homme, un vrai HH Jean-Marie en Arnaud Larrieu, Fr 2000. De broers Larrieu worden zowel opgehemeld als verguisd, al zagen ze vorig jaar in Cannes met hun competitiefilm Peindre ou faire l’amour vooral zwarte sterretjes. Dit op de liedjes van Katerine geritmeerd sociologisch melodrama is een speelse, soms originele kijk op de evolutie van een koppel. (23.55 – France 3)

(L.J.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content