ACHTERGROND

Tot vorige week was Grand Theft Auto V met een productiebudget van 265 miljoen euro het duurste videospel ooit gemaakt. Destiny - met stemmenwerk van Peter Dinklage (Game of Thrones), Lance Reddick (The Wire) en Peter Stormare (Fargo) - stoot GTA V nu van de troon: dit nieuwe sciencefictionepos kostte maar liefst 500 miljoen dollar. GTA V is ook het spel dat het snelst (al na 3 verkoopdagen) de omzetkaap van 1 miljard dollar rondde. De eerste verkoopcijfers van Destiny waren bij het ter perse gaan nog niet bekend, maar afgaande op de bijna vijf miljoen spelers die zich in de bètafas...

Tot vorige week was Grand Theft Auto V met een productiebudget van 265 miljoen euro het duurste videospel ooit gemaakt. Destiny - met stemmenwerk van Peter Dinklage (Game of Thrones), Lance Reddick (The Wire) en Peter Stormare (Fargo) - stoot GTA V nu van de troon: dit nieuwe sciencefictionepos kostte maar liefst 500 miljoen dollar. GTA V is ook het spel dat het snelst (al na 3 verkoopdagen) de omzetkaap van 1 miljard dollar rondde. De eerste verkoopcijfers van Destiny waren bij het ter perse gaan nog niet bekend, maar afgaande op de bijna vijf miljoen spelers die zich in de bètafase al met de game lieten gaan, ziet de toekomst er bepaald rooskleurig uit. In deze ruimteshooter met rollenspelinvloeden (van Halo-ontwikkelaar Bungie en Call of Duty-uitgever Activision) bevolken jij en andere spelers een postapocalyptisch sterrenstelsel. De kolonisering van andere planeten is uit de hand gelopen, wat aan het merendeel van de menselijke bewoners daarvan het leven heeft gekost. Nu waken de Guardians over de overlevenden, die zich in een riante metropool op aarde verzameld hebben. In hun strijd worden de Guardians bijgestaan door de Traveler, een riante bol die hen speciale krachten (The Light) verleent. De voormalige kolonies zijn nu de thuishaven van buitenaardse rassen die pas zullen rusten als ze de laatste menselijke stad in handen hebben. Alles begint met het samenstellen van je eigen Guardian-personage, waarbij je de keuze krijgt uit drie rassen (militair mensvolk, mystieke elfen en cyborgs) en klassen (jagers, vechters en strategen), elk met hun specifieke vaardigheden. In je thuishaven (The Tower) kun je wapens samenstellen, missies activeren en data analyseren. Er zijn soloverhaalmissies, co-op-uitdagingen, online-multiplayermatches, exploratiemogelijkheden en nevenopdrachten als premiejager. De actie speelt zich onder meer af op aarde, op Mars, Mercurius en de maan. Wie solo door de omgeving struint, komt vroeg of laat andere spelers tegen met wie je - compleet naadloos - online uitdagingen kunt aangaan. Een shared world heet zoiets. De referenties aan Star Wars zijn talrijk, er zijn knipogen naar Halo en Mass Effect en je herkent de raakpunten met de spelomgevingen van Borderlands. En toch beschikt Destiny over een eigen grandeur, een maturiteit die we nog maar zelden in een shooter zijn tegengekomen. De overweldigende speelmogelijkheden, evenals het gefocuste en uitgebreide onlineluik, maken dit een game waarin de speler langzaam groeit. Niet alle missies, uitdagingen en omgevingen ogen en spelen even intrigerend of fris, en de fun is deels afhankelijk van het niveau van je medespelers, maar als je eenmaal in deze hardcore sciencefictionsfeer zit, is er geen weg meer terug: dit is een verslavende en grafisch gelikte virtuele realiteit waarin je nog maandenlang wilt reizen. DIMITRI DEWEVER DESTINY PS3, PS4, XBOX 360, XBOX ONE ACTIVISION GAMEPLAY **** GRAFIEK **** GELUID ****DIMITRI DEWEVER