'Niets is moeilijker dan een carrière beginnen op basis van je looks', aldus Penélope Cruz, 'en je dan als serieuze actrice proberen te bewijzen. Zodra je om je mooie snoetje bekendstaat, neemt niemand je nog ernstig.' Geef toe: een mens zou zowaar bijna medelijden krijgen met de sexy Madrileense. Toch heeft la Cruz over een gebrek aan artistieke renommee - vooral dankzij haar rollen voor Pedro Almodovar - nooit iets te klagen gehad. Bovendien blijkt ze zelf niet vies van een reclamecampagne of fotoshoot en steelt ze doorgaans wat graag de show op allerlei blitse galapremiè...

'Niets is moeilijker dan een carrière beginnen op basis van je looks', aldus Penélope Cruz, 'en je dan als serieuze actrice proberen te bewijzen. Zodra je om je mooie snoetje bekendstaat, neemt niemand je nog ernstig.' Geef toe: een mens zou zowaar bijna medelijden krijgen met de sexy Madrileense. Toch heeft la Cruz over een gebrek aan artistieke renommee - vooral dankzij haar rollen voor Pedro Almodovar - nooit iets te klagen gehad. Bovendien blijkt ze zelf niet vies van een reclamecampagne of fotoshoot en steelt ze doorgaans wat graag de show op allerlei blitse galapremières, desnoods die van haar eigen modelijn. Geen wonder dat de genetisch gezegende Cruz - dochter van een mecanicien en een kapster - de voorbije vijftien jaar ongeveer het zinnebeeld van de Latijnse Hollywoodschoonheid werd en sindsdien nog amper weg te branden valt uit de babelijstjes van allerlei glossy magazines, zelfs niet met de dosis haarlak van de gemiddelde P-Magazine-del. Haar cv in een notendop? Op haar 15e debuteerde ze met kleine rolletjes in Spaanse tv-shows, videoclips en commercials, wekte in 1992 voor het eerst internationaal de aandacht op - en menig mannelijk toeschouwer - met haar sensuele rol in Bigas Luna's scabreuze zedenkomedie Jamon Jamon en bevestigde datzelfde jaar nog haar talent én sexappeal in de Oscarwinnende romcom Belle Epoque. In 1997 schitterde ze zowel in Almodovars bejubelde zedensatire Carne Tremula als in Alejandro Amenabars succesvolle thriller Abre los ojos. Die laatste kreeg in 2001 trouwens een remake in de States onder de titel Vanilla Sky met Cruz en toenmalige amant Tom Cruise in de hoofdrollen. Andere bekende Hollywood-films zijn de dealerbiopic Blow (2001) met Johnny Depp én de avonturenkomedies Sahara (2005) en Bandidas (2006). Toch blijft het artistieke hoogtepunt uit haar wisselvallige carrière zonder twijfel haar glansrol als working class moeder in Almodovars ingetogen flamboyante vrouwendrama Volver (2006), waarvoor ze terecht een Oscarnominatie kreeg. Bovendien zal Cruz - de allereerste Spaanse actrice die voor een Academy Award werd genomineerd - straks ook te zien zijn in de nieuwe Almodovar, de thriller Los Abrazos Rotos, al blijft het daarop wellicht wachten tot het volgende filmfestival van Cannes. In afwachting kunnen Cruz-fans alvast hun hartje ophalen op dat van Gent, waar twee nieuwe films met haar in première gaan: Woody Allens in Spanje gedraaide romcom Vicky Cristina Barcelona én de tragische Philip Rothverfilming Elegy met Ben Kingsley en Dennis Hopper. 'Ik wil diverse dingen doen in diverse films', heeft Cruz zich voorgenomen. 'Ik heb geen zin om vijftig te worden en dan thuis te zitten wachten tot de telefoon gaat. Ik wil blijven werken tot ik oud ben.' De Photoshopafdeling van L'Oréal is bij deze gewaarschuwd. Vicky Cristina Barcelona 6/10, 9/10, Kinepolis, Gent Elegy 15/10, 16/10, 17/10, Kinepolis, Gent (D.M.)