Prince, Sign O' The Times, 1987
...

Prince, Sign O' The Times, 1987 Tom Waits, Mule Variations, 1999 Bob Dylan, Bob Dylan, 1962 Hank Williams, I Saw The Light, 1953 John Mellencamp, Human Wheels, 1993 Depeche Mode, Violator, 1990 Leonard Cohen, The Songs Of Leonard Cohen, 1967 I took the money, I spiked your drink / you miss too much these days if you stop to think / you led me on with those innocent eyes / and you know I love the element of surprise / in the garden I was playing the tart / I kissed your lips and broke your heart / you, you were acting like it was the end of the world. Bono, afkomstig uit het katholieke Ierland, is wellicht de popzanger die de naam Jezus het meest heeft laten vallen in zijn songteksten. In de jaren '80 kreeg hij het verwijt zelf te veel de profeet uit te hangen, maar in de jaren '90 speelde hij met evenveel plezier Mefisto. In de wereldsong Until The End Of The World kruipt hij in de huid van Judas, de apostel die Christus verraden heeft. Johnny Cash, American Recordings, 1994 From the hands it came down, from the side it came down / from the feet it came down, and ran to the ground / between heaven and hell a teardrop fell / in the deep crimson dew the tree of life grew / and the blood gave life to the branches of the tree / and the blood was the price that set the captives free / and the numbers that came through the fire and the flood / clung to the tree and were redeemed by the blood. De man die volgens Bono zingt 'als de dief die naast Christus werd gekruisigd' heeft het in Redemption over de martelaar Jezus die zijn leven geeft voor de mensheid. Zijn bloed zorgt voor verlossing. Religie is een van de grote thema's in het werk van Johnny Cash. Toen hij ernstig ziek werd, vond hij troost in zijn geloof. In Spiritual, zeven jaar voor zijn dood, verzuchtte hij: ' Jesus, oh Jesus, I don't want to die alone.' Black day, stormy night / no love, no hope in sight / don't cry, He is coming / don't die without knowing the cross / ghettos to the left of us / flowers to the right / there'll be bread for all of us / if we can just bear the cross. In de naam van het kruis. Net als in het titelnummer van absolute klassieker Sign O' The Times is de boodschap van Prince eenduidig: de wereld is er slecht aan toe. Hij kent echter een remedie: het woord van liefde van Christus verspreiden. Als we Jezus vereren en niet te beroerd zijn om ons eigen kruis te dragen, dan kunnen we volgens Prince het tij nog wel keren. Zo'n opgave is dat overigens niet, want voor de zanger zijn seks en dichter tot God komen onlosmakelijk met elkaar verbonden (sla er het album Lovesexy maar eens op na). Don't go to the church on Sunday / don't get on my knees to pray / don't memorize the books of the Bible / I got my own special way / but I know Jesus loves me / maybe just a little bit more / I fall on my knees every Sunday / at Zerelda Lee's candy store / well, it's got to be a chocolate Jesus / make me feel good inside / got to be a chocolate Jesus / keep me satisfied. Zelfs zijn conventionele gospelsongs zoals Jesus Gonna Be Here en Way Down In The Hole - allebei geïnterpreteerd door The Blind Boys Of Alabama - hebben een humoristisch randje, maar dit is wel héél hilarisch. Waits bekent dat hij een heel eigen manier heeft om zijn geloof te belijden: enkel in chocoladevorm kan de redder hem genoegdoening schenken (tot dezelfde categorie behoort het zes jaar geleden door Roland gecoverde Plastic Jesus van Paul King, met het vers ' I don't care if it rains or freezes / as long as I've got my Plastic Jesus / sitting on the dashboard of my car'). Well, meet me Jesus, meet me, meet me in the middle of the air / if these wings should fail to me / Lord, won't you meet me with another girl / well, well, well, so I can die easy / well, well, well / well, well, well, so I can die easy / Jesus gonna make up, Jesus gonna make up / Jesus gonna make up my dying bed. Lord, in my time of dying don't want nobody to cry / all I want you to do is take me when I die / well, well, well, so I can die easy. Aangrijpend, en dan was Dylan nog niet eens bekeerd tot het christendom. Dat werd hij pas in 1979, met de religieus getinte albums Slow Train Coming en Saved als gevolg. In My Time Of Dying is, zoals wel meer songs uit zijn beginperiode, 'geleend'. Het werd als Jesus Make Up My Dying Bed in de jaren '20 geschreven door bluesman Blind Willie Johnson. Dit lied over berusting vinden in je einde, is zo puur en eenvoudig als enkel een oude bluessong kan zijn. I wandered so aimless / life filled with sin / I wouldn't let my dear saviour in / then Jesus came like a stranger in the night / praise the Lord, I saw the light / I saw the light, I saw the light / no more darkness / no more light / now I'm so happy, no sorrow in sight / praise the Lord, I saw the light / just like a blind man I wandered alone / worries and fears, I claimed for my own / then like the blind man that God gave back his sight / praise the Lord, I saw the light. De keizer van het desolate countrylied worstelde in zijn leven met twee demonen: drank en vrouwen. Hij was verslaafd aan alcohol en toen zijn huwelijk het begaf, vluchtte hij in de armen van een jong meisje. Hank Williams was, net als Johnny Cash, een outlaw die op een gegeven moment zijn zonden inziet en door Jezus tot andere inzichten komt ( leg Why Me Lord van Cash maar eens naast I Saw The Light). Bij Williams baatte het helaas niet: op nieuwjaarsdag '53 stierf hij op de achterbank van zijn Cadillac aan een dodelijke mix van whisky en chloraalhydraat. Genesis, We Can't Dance, 1991 On the cover of the magazine / there's no question why I'm smiling / you buy a piece of paradise / you buy a piece of me / I'll get you every- thing you wanted / I'll get you everything you need / don't need to believe in hereafter / just believe in me / cos Jesus he knows me / and he knows I'm right / I've been talking to Jesus all my life / oh yes he knows me / and he knows I'm right / and he's been telling me / everything is alright. Phil Collins mag dan vooral bekend zijn om zijn kleffe ballades, in dit nummer én in de bijbehorende clip zet hij een schitterende parodie neer op Amerikaanse tv-evangelisten. De mensen moeten niet eens bidden, belangrijker is dat ze geld op hun bankrekening storten. Zij zorgen er dan wel voor dat alles goed komt, want hey, zij kennen Jezus persoonlijk. Jesus He Knows Me stond op We Can't Dance, de laatste Genesis-plaat die een beetje deugde. When Jesus left Birmingham / all the disciples went crazy / when Jesus left Birmingham / all the people went completely nuts / they all busted out on a wild night / riding high on a golden calf / when Jesus left Birmingham / all the people had themselves a big long laugh / well my girl, she's a walker / and she can talk herself out of any mess / my girl, she don't pray / but somehow she seems still to be blessed. Apostelen zijn ook maar mensen. Wanneer Jezus z'n rug keert, gaan de poppetjes aan het dansen. When Jesus Left Birmingham hekelt de hypocrisie. Je moet je geen heilige wanen en op tijd de rozenkrans kunnen loslaten. De bijbel mag ook swingen. Eigenlijk wil John Mellencamp ons zeggen: rock-'n-roll is eveneens een religie, en nog sexy bovendien. Your own personal Jesus / someone to hear your prayers / someone who cares / your own personal Jesus / someone to hear your prayers / someone who's there / feeling unknown / and you're all alone / flesh and bone / by the telephone / lift up the receiver / I'll make you a believer / take second best / put me to the test / things on your chest / you need to confess / I will deliver / you know I'm a forgiver / reach out and touch faith / reach out and touch faith. Martin Gore, songschrijver van Depeche Mode, is een onrustige, zoekende ziel. Een atheïst die jaloers is op mensen die kracht en moed putten uit hun geloof. Omdat hij beseft dat iedereen nood heeft aan een vorm van religie, suggereert hij in Personal Jesus dat je best je eigen godsdienst boetseert. Het nummer kreeg een nog diepere dimensie in de cover van Johnny Cash. And Jesus was a sailor / when he walked upon the water / and he spent a long time watching / from his lonely wooden tower / and when he knew for certain / only drowning men could see him / he said 'all men will be sailors then / until the sea shall free them'/ but he himself was broken / long before the sky would open / forsaken, almost human / he sank beneath your wisdom like a stone. Leonard Cohen, die tegenwoordig teruggetrokken in een boeddhistenklooster leeft, strooit net als zijn volgeling Nick Cave graag verwijzingen naar de bijbel in zijn songs. Suzanne is niét gericht aan Suzanne Elrod, de moeder van zijn kinderen Lorca en Adam, maar aan Suzanne Verdal, een danseres met wie Cohen een 'spiritue- le relatie' had. Uren filosofeerden ze samen over Christus. Aan Jezus is dan ook een hele strofe gewijd. Cohen schildert hem af als een gebroken man, verlaten door God. Door Peter Van Dyck