Begin jaren tachtig leek Leroy Logan voorbestemd om zijn leven te slijten in laboratoria, maar de slimme, jonge, zwarte student verkoos uiteindelijk de straten van Londen als werkplek, en een politie-uniform boven een witte tweedjas. Dat stootte evenwel...

Begin jaren tachtig leek Leroy Logan voorbestemd om zijn leven te slijten in laboratoria, maar de slimme, jonge, zwarte student verkoos uiteindelijk de straten van Londen als werkplek, en een politie-uniform boven een witte tweedjas. Dat stootte evenwel op flink wat tegenkanting binnen het korps, maar ook zijn Jamaicaanse vader was niet bepaald happy met zijn carrièrekeuze. In de derde film van zijn impressionante Small Axe-serie vertelt Steve McQueen het waargebeurde verhaal van Logan, en daarmee opnieuw een pakkend relaas over identiteit, gemeenschapszin, vooroordelen en discriminatie. Het narratief is feitelijk en conventioneel, de look sober en neorealistisch, waarmee Red, White and Blue zich inschrijft in de traditie van sociaal relevante issuefilms waar de BBC in de seventies en eighties het patent op had. Alleen voegt McQueen er kleur en urgentie aan toe, met een gedreven John Boyega als de koppige, idealistische en zoekende twintiger die zich bij 'the force' wil aansluiten, maar daarmee zelfs bij zijn familie opmerkingen uitlokt als 'like a Jedi or something?'. Krachtig en teder, persoonlijk en universeel tegelijk.