Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Tot 28 februari op tournee in Vlaanderen en Nederland. Speellijst op www.koninklijkballetvanvlaanderen.be of tel. 03-234 34 38tel.

Musicals zijn steeds vaker superproducties die bol staan van spektakel en sensatie, maar zwichten onder het gewicht van hun eigen overdadige bombast. Wars van deze tendens kiest She Loves Me voor kleinschaligheid en charme. Fijn, pretentieloos entertainment begint immers bij het hoog in het vaandel dragen van kwaliteit en vakmanschap. Van de dartele muziek tot de stijlvolle kostuums, van de knappe decors tot de puike zang- en acteerprestaties: alles zit perfect in deze wervelende voorstelling. Toch zal het mierzoete sprookje zelfs de grootste romanticus een overdosis meligheid bezorgen waar hij nog vijf jaar op kan teren. She Loves Me is dan ook een romantische komedie.

George, een brave klerk, en Amalia, een vrijgevochten winkelmeisje, werken beiden in een chique parfumerie in het Boedapest van de jaren ’30. Tijdens de werkuren kunnen ze elkaar nauwelijks luchten, maar ’s avonds voeren ze een passionele correspondentie met elkaar. Hun dubbelleven zorgt voor de nodige misverstanden, de komische situaties zijn dan ook niet van de lucht. Uiteindelijk, op kerstavond nog wel, vallen ze in elkaars armen.

De cinefiel in u herkent de verhaallijn wellicht uit films als Shop Around The Corner, Buster Keatons In The Good Old Summertime of Nora Ephrons recentere You’ve Got Mail (met Tom Hanks en Meg Ryan als tortelduifjes). De muzikale omkadering van Miklós Lászlós theaterstuk kwam echter in 1963, toen Broadway- wonderboys Jerry Bock en Sheldon Harinck de amoureuze perikelen van een partituur en een libretto voorzagen. De Vlaamse versie van de musical straalt dezelfde, lekker ouderwetse charme uit. Muziek, spel en zang zijn in de regie van Frank Van Laecke weergaloos met elkaar vervlochten. De choreografie loopt als een perfect geolied zakhorloge, iets wat sterk tot uiting komt in de manische koopscène in het tweede deel van de voorstelling. De vertaling van Allard Blom werkt noch op de zenuwen, noch op de lachspieren: een zeldzame weldaad in het Vlaamse musicallandschap. De acteer- en zangprestaties zitten over de hele linie goed, al zijn de dankbaarste rollen weggelegd voor Frans van der Aa (een bij momenten hilarisch neurotische klerk) en voor Myriam Bronzwaar (een brutaal winkelmeisje dat niet voor de liefde lijkt geboren). Kortom: een musical waar nagenoeg niets op aan te merken valt. Eindelijk!

DOOR WIM SMETS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content