GEZIEN OP MAKE-UP, BEURSSCHOUWBURG, BRUSSEL, TOT 25/5
...

GEZIEN OP MAKE-UP, BEURSSCHOUWBURG, BRUSSEL, TOT 25/5 Dit enigszins gekwelde gezicht maakt deel uit van een reeks portretten die dicht bij elkaar hangen in een zaaltje in de Beursschouwburg. Erg dicht: zodra je een voet in de kamer zet, moet je een spervuur van priemende blikken trotseren. Alle modellen uit de serie hebben blote schouders. Daar vermoed je meer naakt bij, en meteen een kwetsbaarheid die sterker doorweegt dan je zou willen. Tel de fragiele insteek bij de gekwelde blondine en je begrijp dat Serious Game inderdaad een ernstige kwestie belicht. De Berlijnse fotografe Anja Weber liet vijfentwintig travestieten en transseksuelen plaatsnemen voor haar lens. Alsof ze het hadden afgesproken, kijken ze je allemaal aan met een smeulende blik. Een paar modellen (m/v) maken alsnog een serene indruk, maar zelfs dan spat het innerlijke conflict uit de gesoigneerde lijst. Samen hangen de geportretteerden als één geconcentreerd, doordringend stemgeluid in de ruimte. Serious Game is een puzzel van pijn en emotie en dat wordt dik in de verf gezet. Uit de reeks kozen wij deze dampende lookalike van Edie Britt, de zelfingenomen blondine uit Desperate Housewives. Van onder haar streepvormige wenkbrauwen blikt ze je een tikkeltje verwijtend toe. Edie II gebruikt het gelaat van haar idool als masker. Dat levert een interessant maar ook eng portret op: al na een paar tellen wordt het moeilijk om de door merg en been dringende blik van de vrouw (m/v) te verdragen. Bij de portrettenreeks maakte Sabine Ercklentz korte interviews. Alle genodigden doen hun zegje over de valkuilen op het transgenderpad. Die verzuchtingen maken de reeks extra gelaagd, maar ook voorspelbaar. Al bij al wordt nog eens herhaald wat al vaker gezegd is. De audiovisuele installatie is spannend en afgewerkt, al had een streepje minder op de schaal van Serious ook wel gemogen. Het hoge dramagehalte maakt het geheel enigszins luchtdicht. Jammer, want net wanneer ernstige onderwerpen aan de orde zijn, is een toefje humor erg welkom. Serious Game maakt deel uit van Make-Up, een tentoonstelling bij een breder programma rond de Berlijnse Antonia Baehr. De Frans-Duitse choreografe kwam onlangs naar de Beursschouwburg met de voorstelling Lachen. Daarin verving ze tekst door gelach en werkte ze zich door een moeilijk repertoire van giechelen, gieren, billenkletsen en hikken als een hyena. Een van de kenmerken van Baehr en haar productiehuis Make-Up is een verregaande grensvervaging van beroepen en identiteiten. Iedereen kan alles zijn: beeldend kunstenaars kunnen als acteurs optreden, regisseurs als dansers, fotografen als performers en acteurs als elkaar. 'Met geconstrueerde lichamen gaan we net zo respectvol om als met biologische', luidt het frisse credo van Make-Up. ELS FIERS