‘Ik ben een getrouwde vrouw, dus word ik verondersteld mezelf te gedragen. Tot ik op de set sta: dan kan ik me vanalles permitteren.’ Sarah Jessica Parker over het verschil tussen haar en haar personage in ‘Sex and the City’.

‘Sex and the City’, seizoen drie. Elke woensdag vanaf 25/9 – ca. 23.35 VT4

Hoewel ze voordien ook al bekend was, betekende Sex and the City voor Sarah Jessica Parker de grote doorbraak. De serie werd in de VS een daverend succes en maakte van Parker een sekssymbool. Ook financieel kan ze niet klagen. De 36-jarige Parker is naast actrice immers ook een van de executive producers van de successerie en in die dubbele hoedanigheid zou ze naar verluidt dertig miljoen dollar waard zijn. Met haar bekendheid zijn ook de riooljournalisten gekomen. Toen in het voorjaar bekend raakte dat Parker zwanger was van haar man Matthew Broderick, waren de kranten te klein. Bij HBO, producent van Sex and the City, was er echter even paniek. Parker zwanger, tot daar aan toe, maar haar personage Carrie Bradshaw in Sex and the City? No way. Dus werd besloten om de zwangerschap niet in de serie te verwerken maar het aantal afleveringen van de vijfde reeks te beperken tot acht in plaats van de voorziene dertien. Simpel maar efficiënt. Dat vijfde seizoen is onlangs in de VS van start gegaan, bij ons begint VT4 vanaf volgende week met de derde reeks van Sex and the City.

Oorspronkelijk koesterde Sarah Jessica Parker weinig verwachtingen rond Sex and the City. Een tv-show over vrouwen op zoek naar liefde, trendy kleren en seksuele bevrediging zou wel zijn publiek vinden, dacht ze, maar het zou niet de talk-of-the-town worden. ‘We hadden de eerste reeks al ingeblikt toen de pilootaflevering op antenne ging. Pas dan begon het ons te dagen dat de serie wel eens uiteenlopende reacties zou kunnen uitlokken’, herinnert ze zich. ‘De aanblik van vier levenslustige vrouwen die hun seksualiteit vrijelijk uitbuiten en hun escapades ongegeneerd becommentariëren, werkt blijkbaar inspirerend: ik word op straat geregeld aangeklampt door nobele onbekenden die hun meest intieme geheimen met me willen delen. Ze zien me, komen recht op me af, alle remmen los, en vertellen ongegeneerd en zonder introductie de wildste verhalen. Het hoort erbij, neem ik aan, zeker als je elke week seks hebt in hun huiskamer. De show is ook zo direct en assertief. Vrouwen van alle leeftijden behandelen me nu alsof we aloude hartsvriendinnen zijn. Ze vertellen me wat er zoal in hun handtas zit, en waarom. Of ze zeggen welke aflevering op hun eigen leven en liefdes leek.’

Volgens Parker is de show een succes omdat hij seks benadert vanuit een vrouwelijk oogpunt. ‘De serie heeft alleenstaande vrouwen een stem en een gezicht gegeven. Single zijn wordt niet langer als een dramatische afwijking beschouwd. Eigenlijk is alle seks bijzaak. De intimiteit en de vriendschap tussen Carrie en haar vriendinnen, dat is de essentie van de serie. Van een man verwachten ze maar één ding: dat hij hen een relatie kan bieden die even bevredigend is als hun vriendschap.’ En mannen? Hoe reageren die? ‘Zeer grappig. Ze komen stilletjes op me af en praten zachtjes, alsof anderen hen niet mogen horen. Dan zeggen ze hoe goed ze de show wel vinden. Alsof het iets is waarover ze zich zouden moeten schamen.’

Voor ze Carrie Bradshaw speelde, moest Sarah Jessica Parker zich tevredenstellen met bijrollen in allerlei films en series. Sex and the City heeft van haar een sekssymbool gemaakt. ‘Vroeger werd gezegd dat ik niet mooi genoeg was om een hoofdrol te krijgen. Dat veranderde pas toen ik in L.A. Story (comedy van Steve Martin uit 1991, nvdr.) meespeelde. Plots waren de adjectieven aantrekkelijk en sexy wel op mij van toepassing. Dat ik toen een personage neerzette dat met haar seksualiteit te koop liep, was daar wellicht niet vreemd aan. Ik ben er blij om dat de entertainmentindustrie haar definitie van schoonheid heeft verbreed. Het zijn tenslotte de blikken van anderen die bepalen of je je al dan niet goed voelt in je vel.’

Kleren spelen anders ook wel een doorslaggevende rol. De excentrieke garderobe van de protagonistes in Sex and the City zet in elk geval trends. ‘Dat hadden we ook niet verwacht,’ geeft ze toe, ‘maar nu zien we er een uitdaging in. Ik vind het trouwens heerlijk om al die pakjes van Gucci en Prada te dragen en op stilettohakken rond te draven. De designers zijn meesters: ze voelen precies aan hoe de personages eruit moeten zien. Het gaat trouwens verder dan de kleren alleen: de hele reeks ademt een zekere esthetiek uit, ook in de manier waarop we New York in beeld brengen. Ik vind dat zelf, New Yorker zijnde, ontzettend belangrijk.’

De serie inspireert zich op een gelijknamige column in The New York Observer, waarin schrijfster Candace Bushnell het seksleven van de New Yorkse yups op de korrel neemt. Haar beeld van een aanhoudend promiscue en zinnelijk festijn strookt echter niet meteen met Parkers persoonlijke ervaringen. ‘Mijn vrijgezellenbestaan was niet bepaald kleurrijk. Carrie lijkt ook in niets op mij: zij heeft van dating een carrière gemaakt, terwijl ik het aantal verhoudingen op de vingers van één hand kan tellen (Parker had een kortstondige affaire met John F. Kennedy Jr. en leefde zeven jaar samen met Robert Downey Jr. voor Matthew Broderick haar aan de haak sloeg, nvdr). Net die verschillen maken het zo leuk om haar te spelen. Ik versta haar ook wel en ik kan begrip opbrengen voor haar frustraties en ontgoochelingen.’

Hoewel de serie ingaat op hot items als de maat van penissen, orale en anale seks, masturbatie en andere vleselijke geneugten des levens, is naakt voor de actrice nog altijd taboe. Een vreemde contradictie. ‘Ik heb absoluut geen mening over actrices die zich niet generen om voor de camera uit de kleren te gaan, alleen: ik voel er mij niet gemakkelijk bij.’ Al betekent dat niet dat ze tegen de suggestieve seksscènes opkijkt. ‘Ik ben een getrouwde vrouw, dus word ik verondersteld mezelf te gedragen. Tot ik op de set sta: dan kan ik me van alles permitteren’, lacht ze. ‘Het duurt doorgaans een dag vooraleer die scènes ingeblikt zijn. Geweldig is dat. Zodra ze op band staan, roep ik alom de volgende aantrekkelijke jonge kerelmet wie ik tussen de lakens moet kruipen. Next!’

‘Zodra een seksscène op band staat, roep ik de volgende aantrekkelijke jonge kerel met wie ik tussen de lakens moet kruipen. Next!’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content