(PS2, XBOX, PC)
...

(PS2, XBOX, PC) John Vattic wordt wakker in een ziekenhuisbed, maar kan zich met de beste wil van de wereld niet herinneren hoe hij daar is beland. En hoe komt hij aan al die verwondingen? En wie heeft zijn aangezicht zo toegetakeld? Second Sight vertoont opvallende gelijkenissen met The Bourne Identity en The Bourne Supremacy, met Vattic als een blauwdruk van Matt Damon. Beide mysterieuze antihelden met geheugenverlies gaan op zoek naar hun identiteit, beiden worden tijdens die zoektocht op de huid gezeten door moordlustige tegenstanders, beiden ontdekken dat ze over uitzonderlijke krachten beschikken. En: beiden bewegen zich voort in een knap opgebouwd verhaal. Van een Hollywoodproduct mag je zoiets verwachten, in een game is een sterke plot minder evident. Een pluim op de hoed van productiehuis Free Radical, dat eerder GoldenEye maakte en dus ervaring heeft in films. Het Britse ontwikkelaarsteam toont zijn talent onder andere in de manier waarop het de ontwikkeling van het verhaal koppelt aan je spelvaardigheid, namelijk door flashbacks uit te bouwen tot volwaardige spelniveaus. Die flashbacks geven je niet alleen inzicht in het verleden van Vattic, ze bepalen ook hoe je presteert in het heden. Doordat de game vlot van het ene tijdperk naar het andere springt, word je gedwongen tot onaflatende waakzaamheid. Groot verschil tussen vroeger en nu: je moet het stellen zonder geheugen, maar je hebt ter compensatie wel andere psychische krachten gekregen. Zoals de gave om voorwerpen te verplaatsen zonder ze aan te raken. Of om je eigen lichaam te ontstijgen en de gedaante van een geest aan te nemen, onzichtbaar voor anderen. Je kan zelfs tijdelijk bezit nemen van een ander lichaam, een doeltreffende tactiek om je vijanden elkaar te laten vermoorden. Je krijgt ook een uitgebreide collectie vuurwapens om je te ontdoen van lastige klanten, maar het is zeker niet de bedoeling om in Rambo-stijl naar de eindmeet te knallen. Net zoals in verwante games als Metal Gear Solid en Syphon Filter, ben je beter af wanneer je de vijand verschalkt door achter een hoekje te schuilen. Leuk voor Free Radical: doordat Metal Gear Solid en Syphon Filter het dezer dagen laten afweten, is er een plaatsje vrij aan de top van het action/adventure-genre, naast Prince Of Persia. Second Sight voelt zich daar in zijn nopjes. Als de volgende keer meer aandacht wordt besteed aan de artificiële intelligentie in de game, heeft Free Radical een klassieker op zak. Bart Vandormael Bart Vandormael