NAIMA JORIS

30, ZANG, BAS, PERCUSSIE
...

30, ZANG, BAS, PERCUSSIE ANDRÉ HAZES GEWOON ANDRÉ 'Dit is de plaat waar Een beetje verliefd op staat, het ultieme nummer om keihard in de auto mee te brullen. Zo passioneel, zo eerlijk en zo romantisch - Hazes is de Roy Orbison van de Lage Landen, je voelt dat hij meent wat hij zingt, en daarom is dit zo goed. En fout natuurlijk, want het is en blijft een schlager. Het zal wel iets met mijn Nederlandse roots te maken hebben, maar ik raak enorm vertederd door mensen die samen, en liefst van al arm in arm zingen. (lacht)'34, ZANG, DRUMS HANS ZIMMER AND LISA GERRARD GLADIATOR 'Ik ben sowieso fan van filmmuziek, maar ik heb in het bijzonder een zwak voor donkere, bombastische soundtracks. Toen ik vroeger in de fanfare zat, speelden we ook vaak medleys van onder meer John Barry of Giorgio Moroder, en naar de nieuwe Steven Spielberg gingen we evengoed voor de muziek van John Williams als voor de film. Zimmers soundtrack voor Gladiator is er helemaal over, maar zo heb ik het graag. Ik krijg kippenvel telkens als ik ernaar luister.'35, GITAAR ABBA GOLD 'Dat Abba een guilty pleasure is, heeft veel te maken met hun imago, en niet zozeer met de kwaliteit van de songs. Die zijn namelijk geniaal. Net als bij The Carpenters - nog zo'n stiekem pleziertje van me - ontbreekt het Abba aan rauwe emotie en klinkt het allemaal erg glossy. Daarom worden ze zelden tot de echt groten gerekend. Terwijl Rumours van Fleetwood Mac toch ook erg gepolijst klinkt? Neen, in mijn wereld moet Abba niet onderdoen voor Fleetwood Mac.'24, ZANG, KEYBOARDS VARIOUS ARTISTS DIRTY DANCING 'Met de soundtrack van Dirty Dancing word ik teruggekatapulteerd naar de tijd dat ik samen met mijn oudere zussen op televisie naar de film keek. Zij waren helemaal in de ban van Patrick Swayze, en ik was nog te jong om de aantrekkingskracht van een vent in maillot te begrijpen. (lacht) Als ik er nu naar luister, gaat dat meestal gepaard met een paar pintjes, en het liefst van al tijdens foute YouTube-feestjes bij vrienden thuis, waar ik dan ook luidop citeer uit de film.' 17, ZANG, KEYBOARDS ALAN MENKEN/HOWARD ASHMAN THE LITTLE MERMAID 'Zoals bij zoveel kleine meisjes draaiden mijn jongste jeugdjaren om prinsessen en romantische Disneyfilms. Het verhaal van Ariel de kleine zeemeermin was mijn absolute favoriet, met Belle en het beest als nipte tweede. Ik durf de soundtrack nog steeds stiekem op te leggen, en dan leef ik weer helemaal mee! Ik heb het wel voor sentimentele muziek, met I Will Always Love You van Whitney Houston als mijn absoluut summum van muzikale stroop.'