'Het moet zowat Mozarts meest opgevoerde opera zijn, Die Zauberflöte. Dat verontrustte me in het begin wel. Hoe maak je je eigen versie met al die oudere producties in het achterhoofd?' zegt de Frans-Duitse regisseur David Hermann, opkomend talent van een nieuwe operageneratie. 'Wel, het blijkt dat dat niet zo moeilijk is. Zoals alle grote meesterwerken is Die Zauberflöte ...

'Het moet zowat Mozarts meest opgevoerde opera zijn, Die Zauberflöte. Dat verontrustte me in het begin wel. Hoe maak je je eigen versie met al die oudere producties in het achterhoofd?' zegt de Frans-Duitse regisseur David Hermann, opkomend talent van een nieuwe operageneratie. 'Wel, het blijkt dat dat niet zo moeilijk is. Zoals alle grote meesterwerken is Die Zauberflöte geen eenduidig verhaal. Het reflecteert iets van jezelf - en dat is voor iedereen anders. Tijdens het lezen viel op hoe donker het sprookje eigenlijk is. Twee personages overwegen om zelfmoord te plegen; een iemand wordt verkracht; dertig keer valt het woord 'dood' in het libretto. Het contrast tussen Mozarts muziek en die algehele melancholie leek me heel interessant. Het wordt een rauwe interpretatie, niet het suikerzoete sprookje dat iedereen in zijn hoofd heeft.' 'De man op de foto is de Chinese tenor Yijie Shi, die Tamino speelt. Dit is een mooi moment, trouwens: in zijn linkerhand zie je een glas - nu ja, in de voorstelling zal het glas zijn - waarin hij een hologram ziet van Pamina, zijn toekomstige. Het is de eerste keer dat hij geconfronteerd wordt met het gevoel dat liefde heet. Spijtig dat je de muziek niet kunt horen: wat op papier een beetje melig klinkt, wordt door Mozart fantastisch in muziek verbeeld. Werkelijk formidabel, wat Mozart met muziek kan vertellen.' 'De kostuums en decors zullen niet zijn wat je verwacht. Het eerste deel speelt zich af in de onderwaterwereld van de Koningin van de Nacht - een wilde natuurwereld, die in schril contrast staat met de sekte van Sarastro waarin ze later terechtkomen. De verfijnde, klassieke kledingstijl die mensen met opera associëren, hoort daar niet echt bij, om evidente redenen. Nu, wat je hier ziet, is een beeld van de repetitieruimte, niet van het podium - zo minimalistisch wordt het nu ook niet. (lacht) Het eindresultaat zal een prachtige fantasiewereld zijn. Maar eerlijk gezegd zou ik er liever niet te veel over vertellen: het moet toch een beetje een verrassing blijven.' DOOR HANS BOFFEL & GEERT ZAGERS