Kent een jonge schrijfster als Saskia de Coster (31) haar klassiekers? Jazeker: Nabokov, Bob Dylan en Leni Riefenstahl, om er maar enkelen te noemen.

* Voor welke tv-programma’s blijf je thuis?

Ik zit vaak thuis te schrijven, maar de tv staat nauwelijks aan. ‘Dancing on Ice’, ‘Sterren op het ijs’: er is zoveel mainstreamshit op de buis. Ik denk altijd: het is toch evident dat iedereen dat slecht vindt? Niet dus. Als ik tv kijk, dan is het ofwel heel gericht, naar goede documentaires of films of ‘kwaliteitsprogramma’s’ als De Pfaffs, ofwel zap ik eindeloos tot ik duizel.

* Wat mis je dan op tv?

Een nieuw, steengoed, scherp humorprogramma met inbreng van schrijvers, acteurs, passanten. In de Gloria kon tellen en blijft echt hangen in het collectief geheugen. Één magistrale scène heb ik zonder overdrijven al 153 keer gezien: die waarin Sien Eggers een hevige fan speelt van charmezanger Toni Simoni. Heerlijke humor met een scherp, geschift randje.

* Ben je een cinefiel?

Nogal. Onlangs heb ik The Departed gezien, een geweldige film. En op dvd The Wayward Cloud, een licht obsceen Taiwanees filmpje waarin watermeloenen merkwaardige doeleinden dienen. Ook Ossessione van Visconti zag ik onlangs, een vrije bewerking uit 1943 van The Postman Always Rings Twice van James M. Cain. En binnenkort waag ik mij aan Olympia van Leni Riefenstahl. Haar Triumph des Willens heb ik al achter de kiezen, dus ik weet wat ik kan verwachten. Er zitten wel enkele blinde vlekken in mijn filmkennis: zo heb ik E.T. en Dirty Dancing in mijn jeugd om een of andere duistere reden gemist. Mijn favoriete regisseurs? Om er een paar te noemen: David Lynch, Wong Kar-wai, Almodóvar, Cronenberg en Soderbergh.

* Download je muziek?

Ja. Als ik iets cools op de radio hoor, durf ik de mp3 wel eens aanschaffen via iTunes. Mijn laatste ontdekkingen: Junior Boys, TV on the Radio en Daniel Johnston. Die laatste is een getormenteerde jongen die naïeve songs maakt op een plastic orgeltje, en zijn barbiepoppen tot muzes uitroept. Echt kreupele muziek. Maar mijn ultieme held is en blijft al sinds mijn twaalfde Bob Dylan. Hij is de Madonna van de serieuze muziek, hij vindt zichzelf telkens opnieuw uit.

* Hoe vul jij een cultureel avondje uit in?

Ik ga ongeveer één keer per week naar een theatervoorstelling, vaak in het Kaaitheater in Brussel. Onlangs zag ik The lieutenant of Inishmoore: het eerste uur was goed maar het werd uiteindelijk een geweldige afknapper. Ik wou de zaal verlaten, want ik werd onwel van de FC De Kampioenen-achtige ‘humor’. Helaas kon ik niet vluchten, want ik zat pal in het midden. Vreselijk. Achteraf had ik zin om de theatermaker te vragen wat zijn vertoning in godsnaam te betekenen had. Ik ben kritisch, maar ik kan ook evengoed compleet overweldigd zijn door een theaterstuk, en dan kan ik er achteraf ook niet over praten. Dan wil ik alleen zijn, of in het nachtleven glijden om de gedachten te verzetten.

* Ben je thuis in de klassieke wereldliteratuur?

Nabokov, Virginia Woolf en de schrijversgroep rond Dave Eggers, dat zijn mensen die voor mij de wereld een beetje veranderd hebben met hun woorden. Maar sommige meesterwerken uit de wereldliteratuur die je zogezegd ‘gelezen moet hebben’, wil ik zelfs niet lezen, omdat er zoveel poeha rond verkocht wordt. James Joyce of Lorca bijvoorbeeld.

* Zijn er boeken waar je de pest aan hebt?

Ja, aan van die pseudomythologische boeken met dikke, gouden letters op de kaft. Chicklit genre De dollar prinses of Cocktails met de meiden is ook gruwelijke papierverspilling. En onlangs las ik In de huid van het beest: een overgehypet prozaboek, gebaseerd op interviews met kindsoldaten. Salman Rushdie vond het geweldig, mij kwam het heel geforceerd over. En het is geschreven in een soort indianentaal die niet zou misstaan in strips van Jommeke. Weet je, 80 procent van de boeken die verschijnen, kan ik niet pruimen. Gelukkig maar, anders zou ik zelf niet blijven schrijven.

Saskia de Coster performt vanaf 11 februari op het literaire event Saint Amour. Andere voorlezers zijn Gerrit Komrij, Tommy Wieringa en Tom Lanoye. Info over data en tickets op www.begeerte.be.

Thijs Demeulemeester

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content