BENOIT JACQUOT

FR 2000, MET DANIEL AUTEUIL, MARIANNE DENICOURT, ISILD LE BESCO. 23.25 - RTBF LA UNE

In deze sfeervolle, zij het wat saaie biopic over schandaalschrijver en libertijn Markies de Sade (1740-1814) wordt 's werelds bekendste dirty mind met de nodige charme neergezet door Daniel Auteuil, terwijl je tussen de muren van de Charenton-gevangenis - waar de gevallen aristocraat na de Franse Revolutie resideerde - de engelachtige arthouse-muze Isild le Besco herkent als het maagdelijke en minderjarige object van zijn begeerte.

Nieuw in deze onderkoelde en door kamerfilmer Benoît Jacquot ( La Fille Seule, Les Ailes de la Colombe, Tosca) compact geregisseerde lezing van Sade's biografie is de these dat de markies ondanks zijn scabreuze geschriften en perverse fantasieën best een familievriendelijke kerel was. Auteuils ingetogen, zelfs stoïcijnse interpretatie van de frivole Fransoos steekt dan ook fel af tegen de buitenissigheid waarmee Geoffrey Rush hem een jaar later zou neerzetten in Quills van Philip Kaufman, terwijl Jacquot weinig of geen aandacht besteedt aan de bekende verhalen over syfilis, verkrachtingen en orgieën.

Buiten de scène waarin Sade de piepjonge freule Emilie verleidt en haar wat gore praat in het oor hijgt en die waarin hij een hovaardige edelman sodomiseert, houdt Jacquot het opvallend zedig. Veel wreder en perverser dan 's mans obscene schrijfsels zijn dan ook de barbaarse terreurdaden waaraan de Revolutionairen zich bezondigen, zo lijkt Jacquot in zijn bekende, classicistische stijl te suggereren, waardoor deze biopic vooral een ingetogen ode wordt aan de individuele en artistieke vrijheid en een kritische lezing brengt van een turbulente brok Franse geschiedenis.

Bandido ** Richard Fleischer, VS 1955. Met Robert Mitchum, Zachary Scott, Rodolfo Acosta. In de regel leverde Richard Fleischer - een van Hollywoods laatste grote studiofilmers - ofwel onnozele prullen af ( Red Sonja, Amityville 3-D) ofwel tijdloze meesterwerken ( The Boston Strangler, 10 Rillington Place). Deze revisionistische western in zinderend CinemaCope en knallende DeLuxe-kleuren bevindt zich ergens tussen beide extremen in. In de hoofdrol herken je de imposante Robert Mitchum als de Amerikaanse huurling die in een Mexicaans stadje belandt waar revolutionairen en regeringstroepen elkaar naar het leven staan, in dienst treedt bij een lokale bandietenleider en er uiteindelijk met de vrouw van een wapensmokkelaar vandoor gaat. (23.45 - Arte) Wit ** Mike Nichols, VS 2001. Met het venijnige relatiedrama Closer en het fatalistische minifeuilleton Angels in America wist veteraan Mike Nichols ( The Graduate, Catch 22, Carnal Knowledge) zich de voorbije jaren weer in de gratie van Hollywood te nestelen, al passeerde dit oorspronkelijk voor tv gemaakte melodrama uit 2001 nog vrij geruisloos onder de radar. Ten onrechte, want Emma Thompson zet een prima vertolking neer als terminale kankerpatiënte, terwijl Nichols het goedkope sentiment en de vlakke tv-enscenering vakkundig weet te omzeilen. (15.20 - VTM)

(D.M.)