LINE-UP

Hannah Vandenbussche (zang, toetsen), Stefanie Mannaerts (beats, toetsen), Jonas Boermans (beats, effecten), Pieter-Jan Cools (bassynthesizer, toetsen).
...

Hannah Vandenbussche (zang, toetsen), Stefanie Mannaerts (beats, toetsen), Jonas Boermans (beats, effecten), Pieter-Jan Cools (bassynthesizer, toetsen). 'Rumours is begonnen als mijn eindwerk op de pop- en rockschool in Hasselt', vertelt Hannah Vandenbussche (23). 'Ik studeerde zang, maar ben me gaandeweg gaan verdiepen in samplen en elektronische muziek.' Vandenbussche deelt met Stefanie Mannaerts (Brutus, Raveyards) een verleden in het indiegroepje The Spectors, maar in Rumours zet zij alle lijnen uit: 'Ik maak alle demo's, die we later met zijn vieren uitwerken. Een van mijn docenten was Anton Walgrave. Hij heeft me gepusht om naast zingen ook zelf muziek te maken.' Leverde Rumours haar een kleine of grote onderscheiding op? 'Ik was geslaagd, maar niet met glans', geeft Vandenbussche lachend toe. 'Maar in mijn jury zat onder meer Luc Van Acker, en hij is fan van het eerste uur.' Midden mei verschijnt de debuut-ep van Rumours, opgenomen in de studio van Walgrave, met Michiel Renson aan de knoppen. Op hun SoundCloudpagina zijn al enkele demo's te monsteren, op YouTube circuleren een korte teaser en een in het repetitiehok gefilmd clipje bij een van de tracks, Phoef. 'De ep zal online en op cassette verkrijgbaar zijn. Geen vinyl en cd, nee. Dat is een bewuste keuze. Deels financieel, maar ook omdat een release op cassette een statement is. We houden het graag nogal underground.' Wie Rumours wil boeken voor kinderpartijtjes en braderieën kan daarvoor terecht bij Live Fast, Die Young, dat vaart onder de no-nonsenseslogan 'We help bands out with bookings and shit, so they can do what they do best'. De ep-release viert de band in 019, een alternatieve studio en expositieruimte aan de Gentse dokken, samen met bevriende lawaaimakers Youth en Onmens. 'Die situeren zich voornamelijk in de 90's', aldus Vandenbussche. 'Mijn eerste invloeden kwamen uit de triphopscene uit Bristol rond Portishead en Massive Attack. Ook Moloko inspireerde me. Later kwamen daar Björk en The Knife bij, van die laatste vooral het album Silent Shout, uit 2006.' Maar ook buiten de duistere elektronica vindt Vandenbussche inspiratie: 'Etta James bijvoorbeeld, een soul- en rhythm-and-blueszangeres uit de jaren zestig. De inleving die zij in haar stem steekt, is ongelooflijk.' Dichter in de buurt vinkt ze The Germans ('Naar hen kijk ik erg op') en het punkcombo Cocaine Piss aan. 'Ik noem voornamelijk vrouwen op, nu ik erbij stilsta. Niet bewust, hoor, ik ben totaal niet feministisch. Maar ik kan nu niet meteen op een mannennaam komen, sorry.' (lacht)JONAS BOEL