Ira Levin

Rosemary's Baby (1968) was Polanski's eerste Hollywoodproductie. Dat hij zich wat vrijheid kon veroorloven, wist hij blijkbaar nog niet. De film ligt erg dicht bij de roman.
...

Rosemary's Baby (1968) was Polanski's eerste Hollywoodproductie. Dat hij zich wat vrijheid kon veroorloven, wist hij blijkbaar nog niet. De film ligt erg dicht bij de roman. Geschokt door de moord op zijn zwangere vriendin Sharon Tate liet Polanski de satirische thriller The Day of the Dolphin vallen. Hij verwerkte zijn depressie met een versie van Shakespeares tragedie Macbeth (1971) - met een nog somberder einde. Voor de bevreemdende thriller The Tenant (1976) baseerde Polanski zich op de roman Le locataire chimérique van de surrealistische Pools-Joodse kunstenaar Roland Topor. Polanski had zijn appreciatie voor die beweging al laten blijken in Repulsion (1965). Polanski verfilmde de laat 19e-eeuwse roman Tess of the d'Urbervilles (1979) omdat Sharon Tate hem vlak voor haar dood een exemplaar had gegeven. Hij hield het boek tien jaar lang bij zich en maakte er een hommage aan de ontembare vrouwelijke geest van. 'Ik moet altijd lachen als ik SM zie', zei Polanski ooit, maar dat weerhield hem er niet van om Lune de fiel van de Franse schrijver Pascal Bruckner om te bouwen tot Bitter Moon (1992). Bepaalde passages uit het boek - onder meer een 'golden shower' - heeft hij wel moeten afzwakken. Death and the Maiden (1994) is gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van de Chileense auteur/ activist Ariel Dorfman (ooit cultureel adviseur van president Allende). Dorfman koos Polanski als regisseur en ze werkten samen aan het script. Polanski distilleerde zijn occulte noirthriller The Ninth Gate (1999) uit El Club Dumas van de Spaanse schrijver Arturo Pérez-Reverte. Polanski schrapte alle literaire verwijzingen en maakte er een TheDa Vinci Code voor volwassenen van. Polanski mag dan een hekel hebben aan biografische interpretaties van zijn werk, zijn interesse in de oorlogservaringen van de Pools-Joodse concert-pianist Wladyslaw Szpilman ligt voor de hand. The Pianist (2002) leverde hem trouwens een Oscar op. Eindelijk wilde Polanski weer een film maken die zijn jonge kinderen konden zien. De suggestie om Dickens' klassieker Oliver Twist (2005) te kiezen, kwam van Polanski's huidige (en derde) vrouw Emmanuelle Seigner.