Een oplage van anderhalf miljoen exemplaren, en dat tweemaal per maand. Geen muziekmagazine doet in de States beter dan Rolling Stone, het iconische blad dat in 1967 in San Francisco werd opgericht door student Jann Wenner - nog altijd hoofdredacteur, maar met steeds minder goesting - en zijn mentor Ralph Gleason, een jazzrecensent die eens iets anders wilde.
...

Een oplage van anderhalf miljoen exemplaren, en dat tweemaal per maand. Geen muziekmagazine doet in de States beter dan Rolling Stone, het iconische blad dat in 1967 in San Francisco werd opgericht door student Jann Wenner - nog altijd hoofdredacteur, maar met steeds minder goesting - en zijn mentor Ralph Gleason, een jazzrecensent die eens iets anders wilde. Of het blad, dat dus vorig jaar zijn vijftigste verjaardag heeft gevierd, werkelijk 'de Bijbel van de tegencultuur' is of ooit geweest is, is onduidelijk na het bekijken van de tweedelige HBO-documentaire Rolling Stone: Stories from the Edge. Daarvoor doen de protagonisten, vrijwel zonder uitzondering loyale (ex-)medewerkers van het blad, net iets te hard hun best om zichzelf, hun collega's en de verdiensten van het blad in de verf te zetten. Zo veel schouderklopjes worden er door talking heads als fotografe Annie Leibovitz, Cameron Crowe en Wenner zelf uitgedeeld, dat er voor verregaande ontwrichting moet worden gevreesd. Vreemd is dat niet, met de hoofdredacteur als uitvoerend producent. Gelukkig is er regisseur Alex Gibney om die schaamteloze onanie wat te maskeren. De meester van de documentairefilm, die al ontluisterende docu's over Lance Armstrong (The Armstrong Lie), corrupte zakenlui (Enron), hacking (Zero Days) en de buitenlandse folterpraktijken van de CIA (Taxi to the Other Side) maakte, houdt het tempo er flink in met tientallen concertfragmenten, iconische foto's, spraakmakende covers en interviews met new journalism-boegbeelden Tom Wolfe en Hunter S. Thompson. Vooral het stuk over Thompson, die in 1972 voor Rolling Stone de presidentiële campagne van Richard Nixon en George McGovern volgde, werkt op de lachspieren en overtuigt je ervan dat Rolling Stone op een bepaald moment toch een tegengeluid heeft laten horen. Dat Johnny Depp, die de zelfverklaarde gonzojournalist ook al in Fear and Loathing in Las Vegas treffend neerzette, enkele fragmenten uit Thompsons hilarische stukken voorleest, is aardig meegenomen. Een ander deel, over de ontvoering van Patty Hearst, is dan weer opgebouwd in ware thrillerstijl. Rolling Stone: Stories from the Edge is een vier uur durende reclamespot voor een blad dat allang geen reclame meer nodig heeft en de kijker op de verkeerde manier wil overtuigen van zijn relevantie, vroeger en nu. Een visueel knappe, vlot vertelde en strak gemonteerde reclamespot vol leuke anekdotes, dat is het wel. Canvas zendt deel twee uit op donderdag 31 mei.