Er was een tijd dat de films van Neil Jordan de zalen lieten vollopen en op zaterdagavond op Eén werden vertoond, zodat argeloze vijftienjarigen konden ontdekken dat cinema verder reikt da...

Er was een tijd dat de films van Neil Jordan de zalen lieten vollopen en op zaterdagavond op Eén werden vertoond, zodat argeloze vijftienjarigen konden ontdekken dat cinema verder reikt dan weekendfilms - en dat ook meisjes een pietje kunnen hebben. The Crying Game, Interview with the Vampire, Mona Lisa, The End of the Affair: stuk voor stuk volwassen, niet voor één gat te vangen films met telkens dat klein beetje overdaad, die door de Ier niet alleen geregisseerd maar ook nog eens geschreven werden. Films, met andere woorden, waar in de hedendaagse multiplexen geen plaats voor is, en dus is Riviera na The Borgias (2012) al de tweede big budget-tv-reeks die Jordan uit zijn pen laat vloeien. De kritieken waren verdeeld, maar deze misdaadreeks die zich afspeelt in de met bling behangen onderwereld van de Franse Rivièra was voor de Britse betaalzender Sky Atlantic het grootste kassucces uit zijn bestaan.