De dertiende editie van de jaarlijkse Open Monumentendag, nu zondag, staat in het teken van metaal, het eerste thema van de grondstoffentrilogie met later ook steen (2003) en hout (2005). …

De dertiende editie van de jaarlijkse Open Monumentendag, nu zondag, staat in het teken van metaal, het eerste thema van de grondstoffentrilogie met later ook steen (2003) en hout (2005). OMD 2001 haalt ateliers, bruggen, fabrieken en magazijnen voor het voetlicht; naast het industriële erfgoed is er ook aandacht voor klein roerend goed. Open Monumentendag Vlaanderen 2001, op zondag 9/9. Info: [{phone}]03-212 29 55 en www.monument.vlaanderen.be

Jan Fabre, Umbraculum, Chapelle Saint-Charles, rue Saint-Charles en Collections d’artistes, Fondation Lambert, rue Violette 5 in Avignon, tot 6/10. [{phone}]33-490 16 56 20 * Sous les ponts, Casino Luxembourg, rue Notre-Dame 41 in Luxemburg, tot 14/10. [{phone}]35-222 50 45. * Wim Delvoye, Cloaca – New & Improved, Migros Museum, Limmatstrasse 270 in Zürich, tot 14/10. [{phone}]41-12 77 20 50 en www.migrosmuseum.ch * 49e Biënnale van Venetië, Platea dell’umanità, Giardini – Arsenale in Venetië, tot 4/11. www.labiennale.org * Un art populaire, Fondation Cartier, bvd Raspail 261 in Parijs, tot 4/11. [{phone}]33-142 18 56 51 en www.fondation.cartier.fr * Jheronimus Bosch, Museum Boijmans Van Beuningen, Museumpark 18 – 20 in Rotterdam, tot 11/11. [{phone}]31-104 41 94 00 en www.boijmans.rotterdam.nl * Altars and Shrines of the World, Museum Kunst Palast, Ehrenhof 4 – 5 in Düsseldorf, tot 6/1. [{phone}]49-211 899 62 60 en www.museum-kunst-palast.de.

Rita McBride, 472 New Positions De Pont, Wilhelminapark 1 in Tilburg, van 8/9 tot 13/1. [{phone}]31-135 43 83 00

In ’97 was bij Witte de With in Rotterdam De Arena van Rita McBride te zien. De grote, ronde tribune stond er, verdeeld over vier zalen, als een gigantische curve die de hele verdieping in beslag nam. De Arena is het vertrekpunt van de expositie die zaterdag van start gaat in Stichting De Pont. Het omvangrijke, gesegmenteerde werk verwijst naar de omringende ruimte en speelt met het aloude, legitimerende principe dat zegt dat iets kunst is wanneer het wordt gepresenteerd in een tentoonstellingsoord. Andere nabeschouwingen vind je onder meer bij White Elephant, een doosconstructie die, gekneed naar de vorm van een luchtverversingsinstallatie, de geometrische minimal-kubus linkt aan het principe van de readymade. Referenties aan de minimal art en aan de voedingsbodems daarvan zijn alomtegenwoordig, maar McBride ligt minzaam dwars: ‘I fight modernism, because it constantly disappointments me.’

Damien Hirst, Pictures from the Saatchi Gallery/ Booth-Clibborn Editions, 104 blz, 1990 fr.

Het Saatchirapport over Damien Hirst (36) is niet alleen geënt op de lay-out van een medicijnendoosje, het boek suggereert ook dat Hirst ziektebeelden uit de moderne samenleving distilleert. Na een wel erg bondige inleiding ( Plates, Damien Hirst, 50 mg) volgen foto’s van datgene wat Engelands teerbeminde wonderkind zoal heeft voortgebracht in de afgelopen tien, twaalf jaar. De spits wordt afgebeten door Hirsts befaamde haai op formaldehyde. Daarna tref je aquariums met een schaap, een varken, een in schijfjes gehakte koe en een ingeblikt kunstenaarsatelier aan. Afbuigen van de stiel van animalier doet Hirst met welgevulde medicijnenkasten en met Horror at Home, een kolossale asbak met een onrustbarend aantal peuken. Het slot bestaat uit een reeks kiekjes van Hirst als clowneske en wonderbaarlijk sympathieke familyman, met daaroverheen een recordaantal krantenkoppen à la Damien Hirst and the dark side.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content