Begin dit jaar zag het ernaar uit dat ' cloud' het technologische modewoord van 2011 zou worden. Er werden zelfs tv-journaals gewijd aan hoe al wat vandaag op onze harde schijf staat binnenkort gewoon 'in de lucht' zal hangen, zodat we er altijd en overal bij kunnen - straffe kost, beste kijkers! Maar intussen zijn we alweer wat ouder en wijzer geworden, en beseffen we wat écht belangrijk is in het leven: niet ' cloud', maar ' ...

Begin dit jaar zag het ernaar uit dat ' cloud' het technologische modewoord van 2011 zou worden. Er werden zelfs tv-journaals gewijd aan hoe al wat vandaag op onze harde schijf staat binnenkort gewoon 'in de lucht' zal hangen, zodat we er altijd en overal bij kunnen - straffe kost, beste kijkers! Maar intussen zijn we alweer wat ouder en wijzer geworden, en beseffen we wat écht belangrijk is in het leven: niet ' cloud', maar ' klout'! Klout.com werd in 2009 gelanceerd, maar de website kreeg pas dit jaar de wind in de zeilen, na de integratie met Facebook, LinkedIn, Foursquare, Google+ en YouTube - met Twitter was het al langer bezig. Concreet: Klout meet iemands invloed op sociale netwerken. Hoeveel volgers heeft iemand? Hoe belangrijk zijn die volgers? Hoe vaak reageren ze op wat je zegt? Het lijstje parameters dat wordt gebruikt om Klout-scores te berekenen is lang, en niet iedereen is opgezet met de gebruikte methodiek: toen de website in oktober zijn (geheime) algoritme veranderde en zowat iedereen zijn score gevoelig tot sterk zag dalen, brak er bijna een onlinerevolte uit. Maar misschien was het Klout daar wel om te doen: voor het bedrijf bestaat er geen betere reclame dan een meute cool cats die uit hun rol vallen door van de daken (lees: Twitter) te schreeuwen dat ze hun goede punten terug willen! Inmiddels hebben meer dan honderd miljoen mensen hun Klout-score geconsulteerd, en velen doen het elke dag. Waarom? 1. Omdat mensen ijdel zijn: 'Hoe populair ben ik?' 2. Omdat het leuk is: 'Is mijn score vandaag gestegen of gedaald?' 3. Omdat het voor sommigen ook wel eens belangrijk zou kunnen zijn of worden. Er bestaan reeds bedrijven die naar de Klout-score van sollicitanten kijken, en zo onlogisch is dat niet: bedrijven houden van werknemers met een groot en/of interessant netwerk, en Klout geeft een indicatie van hoe groot en/of interessant iemands (online) netwerk is. In de VS vonden intussen zelfs al (mode)feestjes plaats 'exclusief voor mensen met een Klout-score hoger dan veertig' - kwestie van geen tijd en geld te verspillen aan individuen wier mening toch door niemand serieus wordt genomen. Oh, en voor wie nu denkt ' Ik surf gewoon nooit naar Klout.com, dan heb ik daar allemaal geen last van' is er slecht nieuws. Of je er nu om vraagt of niet, jouw Klout-score staat online - for everyone to see. Misschien toch maar eens gaan kijken? BEN VAN ALBOOM