Josef von Sternberg (1894-1969) zou de filmgeschiedenis ingaan als een van de arrogantste kwasten die ooit in een regiestoel zat. Bij zowat alle grote Hollywoodstudio's maakte hij meer vijanden dan vrienden, met meerdere onafgewerkte films en legendarische disputen tot gevolg. Gelukkig was de Oostenrijkse Amerikaan, die zijn armzalige jeugd verdeelde tussen Wenen en New York, ook een stilist die meerdere meesterwerken tegen het doek borstelde én zijn ontdekking, muze en parttime minnares Marlene Dietrich tot een icoon boetseerde, het zinnebeeld van enigmatische schoonheid. Zijn bekendste film is ongetwijfeld de UFA-productie Der Blaue Engel (1929), met Dietrich als diabolisch verleidelijke cabaretzangeres, maar ook Morocco (1930), Shangai Express (1932) en The Scarlett Empress (1936) - eveneens met Dietrich in de hoofdrol - groeiden uit tot onverslijtbare, in visueel raffinement gegoten klassiekers. Cinematek biedt u de kans om het oeuvre van Von Sternberg op groot doek te herontdekken, daar waar de vaak visionaire films van de originele Hollywoodrebel en filmauteur avant la lettre thuishoren.

Retrospectieve Josef von Sternberg

Van 2/9 tot 26/11 in Cinematek