Heb het maar eens voor: net wanneer je je debuutplaat opneemt, gaat het land in lockdown. 'De laatste opnames en de afwerking gebeurden dus noodgedwongen thuis', vertelt Gianni Marzo. 'Met de middelen die ik voorhanden had, de nodige trial-and-error en heel veel videogesprekken met iedereen die meewerkte aan de plaat. Maar eigenlijk verliep dat verbazend vlot. Godzijdank leven we in een wereld v...

Heb het maar eens voor: net wanneer je je debuutplaat opneemt, gaat het land in lockdown. 'De laatste opnames en de afwerking gebeurden dus noodgedwongen thuis', vertelt Gianni Marzo. 'Met de middelen die ik voorhanden had, de nodige trial-and-error en heel veel videogesprekken met iedereen die meewerkte aan de plaat. Maar eigenlijk verliep dat verbazend vlot. Godzijdank leven we in een wereld vol technologie.' Liefhebbers van melancholische indie kennen Marzo al langer als vaste kracht in Marble Sounds, Isbells, Ansatz der Maschine en bij Jan Swerts. Momenteel legt hij de laatste hand aan zijn eerste soloplaat, waarvan eind mei de eerste single verschijnt. 'De zijlijn is en blijft de positie die ik het liefst inneem. Ik sta graag ten dienste van de muziek. Maar de voorbije jaren heb ik veel geschreven, en ik voelde de nood om die verhalen in een album te gieten. Het wordt een persoonlijke reis doorheen de tijd. Als midveertiger blik je al eens terug op je leven.' Isbells-collega Gaëtan Vandewoude zorgde voor gezelschap op de trip, nam de productie op zich en stelde zijn homestudio ter beschikking. Inclusief matras, zoals u op de foto ziet. 'Ik had geen zin om iedere dag van Gent naar Gingelom te rijden', lacht Marzo. 'Het was een heel gezellige en intense periode. Vaak werkten Gaëtan en ik door tot een kot in de nacht. Dan keken we als pauze even naar de sterren of dronken we thee.' Wie goed luistert, zal ook een verrassende Limburgse gastzanger ontdekken. 'Gaëtan woont heel landelijk, in de Limburgse fruitstreek. Op een gegeven moment bleek er een krekel in de studio te zitten. We hebben hem nooit gevonden, maar iedere dag begon hij op hetzelfde uur te tsjirpen. Toen deze foto werd gemaakt, was hij ook uit volle borst aan het meezingen. Heel schoon. (denkt na) Ik heb alleen zijn naam niet gevraagd, dus ik moet nog even uitvissen hoe het zit met de credits.'