(H.V.G.)
...

(H.V.G.)Donderdag 27/10, 21.15 - éénVoor de mediawatcher uit In de gloria was de bekendmaking van de Keno-uitslagen een waar drama - 'Koop Keno', anyone? - maar met Rang 1 komt er op één een heuse dramady over de nationale loterij. De volle pot winnen, dat doet wat met een mens, weet ook Vic De Wachter, die taverne-uitbater en lottospeler Wilfried Sterckx speelt. 'Wilfried is de pater familias, die samen met zijn vrouw en dochters de lotto wint', vertelt De Wachter. 'Maar elk van hen heeft zijn eigen verhaal.' VIC DE WACHTER: Klopt, dat sprak me ook aan in het scenario van Rang 1. Elk personage heeft zijn eigen strijd te leveren, en net door die plots lonkende rijkdom barst die los. Zo hebben Wilfried en Paula afgesproken om bij winst hun brasserie te verkopen en naar Spanje te trekken. Maar kunnen ze wel afscheid nemen van hun simpele leventje? DE WACHTER: Ik was er alleszins aangenaam door verrast. De dame die hiervoor instaat, wist ons te vertellen wat het winnen van zo'n smak geld met mensen kan doen. Onwaarschijnlijk, sommigen komen al ruziënd haar kantoor binnen. Mocht ik ooit de lotto winnen - ik speel overigens zelf, maar zonder succes - dan zou ik dat geld eerst een jaar op een rekening vastzetten om goed na te denken over wat ik ermee wil aanvangen. DE WACHTER: Oh nee, we hebben sinds jaar en dag de strikte afspraak om werk en privé gescheiden te houden. Professioneel gaan we elk onze eigen weg. Ik heb met drie actrices tests gedaan en van hen hebben de producers Gilda gekozen. Voor televisie is het de eerste keer dat we zo nadrukkelijk in beeld komen als koppel, al staan we in het theater al jaren samen op de planken. Bijvoorbeeld in Het mystieke huwelijk voor Het Toneelhuis. DE WACHTER: Smaken verschillen, maar de proporties die dergelijke debatten tegenwoordig aannemen, vind ik erover. Die hele heisa over het West-Vlaams in de reeks, alsjeblief zeg. Zelf ben ik nog altijd trots op mijn bescheiden rol als geest in Het Goddelijke Monster. Gilda en ik zorgen ervoor dat we geen enkele aflevering missen. DE WACHTER: Zeg dat wel. Die ene sterfscène - die in de aflevering in verschillende stukken verdeeld is - heeft een hele opnamedag in beslag genomen. (Lacht) Zo lang heb ik nog niet vaak het leven gelaten, nee. De ploeg had een dag lang een kamer in het Hotel Metropole aan het Brouckèreplein afgehuurd, op zich al een aparte plek. Een dag lang ben ik ontelbare keren doodgegaan, elke keer voor een ander camerastandpunt. Dat doe je niet vaak, maar ik hou alleen goede herinneringen over aan mijn samenwerking met regisseur Hans Herbots. Wat mij betreft, verdient hij alle respect. (H.V.G.)