Stefaan Werbrouck
Stefaan Werbrouck Ex-hoofdredacteur van Knack Focus en tv-freak

Op het moment dat we dit schrijven hangen Sven Ornelis en Kurt Rogiers nog altijd in de lucht, maar misschien is daar op het moment dat u dit leest al verandering in gekomen. We verklaren ons nader. Op 16 maart namen Ornelis en Rogiers, de presentatoren van het ochtendblok op Q-Music, hun intrek in een grote container, die vervolgens 20 meter de lucht in ging. Daarna werd er op elk uur een vraag gesteld aan een luisteraar van het radiostation en als die het goede antwoord gaf, ging de container een meter naar beneden; als het antwoord fout was, stegen Ornelis en Rogiers weer. Het duo was de afgelopen dagen met andere woorden een grote jojo, mede doordat er na een tijdje op Facebook een groep ontstond die als doel had de twee presentatoren zo lang mogelijk hoog en droog te houden.

Of het duo ondertussen wel of niet weder op aarde is neergedaald, maakt weinig uit: hun stunt kan sowieso symbool staan voor de richting die radio de laatste tijd steeds vaker inslaat. Net voor Ornelis en Rogiers in hun container gingen wonen, trok Peter Van de Veire – die op MNM het ochtendblok presenteert – ook al de deuren van zijn vertrouwde radiostudio achter zich dicht. Ter ere van het begin van de lente bracht hij vijf ochtenden lang een speciale radiostunt: hij zond bijvoorbeeld uit vanuit de zoo van Antwerpen of een gigantische chocopot naast de E40, of terwijl hij vier uur lang aan het wandelen was.

Radio is auditief behang, zoals het cliché luidt. Maar als we die vergelijking even doortrekken, dan zijn veel radioprogramma’s vandaag de dag in een soort bloemetjesbehang veranderd, dat met felle kleuren en een schreeuwerig motief de aandacht probeert te trekken. En dat geldt niet alleen voor populaire publiekszenders als Q-Music of MNM. Een Radio1-programma als Peeters & Pichal gaat ook graag ‘ larger than life‘, zij het door een grootse carpooldag op het getouw te zetten of door tegelijkertijd in Antwerpen en in Brussel een debat over de Lange Wapperbrug te organiseren.

Het doel van die acties is om ‘rumour around the brand’ te creëren, zoals marketingmensen het omschrijven. Met de stunts en acties hoopt men in het nieuws te komen zodat de naambekendheid vergroot, allemaal in de hoop meer luisteraars aan te trekken. Het probleem is echter dat veel van de evenementen van de laatste tijd hun doel eigenlijk voorbijschieten. Ofwel omdat ze maar weinig meer met radio te maken hebben – presenteren vanuit een container of een chocopot, het was een geweldig idee geweest… voor televisie – ofwel omdat ze niet meteen boeiende uitzendingen opleveren – het Lange Wapperdebat was bijvoorbeeld een onvoorstelbaar rommeltje.

De charme van de radio zit hem net in het feit dat je met een minimum aan middelen de fantasie van de luisteraar maximaal kunt prikkelen. En zoals iedere designer weet: voor een kamer waarin je elke dag moet leven, kies je beter een soberbehangpapier met een eenvoudig streepje.

Stefaan Werbrouck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content