Ma Shuai & Wu Bixia (sopranen), Yo-Yo Ma (cello), en anderen. Orchestre National de France, o.l.v. Muhai Tang, Charles Dutoit, Didier Benetti (Virgin 5 45549 2)

Qigang Chen (1951) kreeg in zijn geboorteland China veel tegenstand na het uitbreken van de Culturele Revolutie, maar kon na zijn dertigste, dankzij een eerste prijs die hij won op een nationaal concours, uitwijken naar Frankrijk waar hij zijn studies afrondde en zijn talent vrij kon ontwikkelen. Hij ging vier jaar in de leer bij Messiaen, werkte aan het IRCAM in Parijs, vervolmaakte zich bij Donatoni in Siena en behaalde in 1989 het diploma Musicologie aan de Sorbonne. Dit ter kennismaking. Maar er is meer. Deze cd bijvoorbeeld met drie gloeiend mooie werken voor orkest, alle drie wereldpremières (live), in handen van een zelden zo mooi gehoord Orchestre National de France onder leiding van drie verschillende dirigenten. Hier zijn schitterende musici aan het woord, die erin slagen ieder geschreven teken van de componist perfect sonoor te realiseren. Althans zo helder, transparant en naturel klinkt het van begin tot einde. Iris dévoilée is een concertante suite voor drie vrouwenstemmen, drie traditionele Chinese instrumenten en orkest, opgebouwd uit negen delen, overeenstemmend met de gemoedstoestanden van het ‘ewig Weibliche’. Chen ontwijkt echter alle clichés. Zijn klankentaal is het tegengestelde van goedkoop. Zij is fascinerend en suggestief, mysterieus en sensueel. Het aanwenden van de erhu (tweesnarig strijkinstrument), pipa (Chinese luit) en zheng (siter) is meer dan een exotisch citaat. De instrumenten horen er gewoon bij, net als de typische ‘miauwende’ operastem van Ma Shuai (Opera van Beijing) die het geheel nog meer in mysterie drenkt. Reflet d’un temps disparu voor cello en orkest, is een soort soundscape en zo mogelijk nog suggestiever, want het roept meteen beelden op, zoals dat van een verzonken stad of van een verstilde onderwaterwereld, nu en dan opgeschrikt door een school glinsterende visjes of bruisende luchtbellen. Water is ook de titel van het openingsdeel van het laatste werk op de cd Wu Xing waarin vijf elementen (water, hout, vuur, aarde, metaal) beschreven worden, een traag aftasten van materiaal. Een bijzondere cd in de categorie hedendaagse muziek.

door GREET VAN ‘T VELD

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content