een dag voor de officiële opening van het filmfestival mag rudolf mestdagh met zijn eerste langspeelfilm ‘Ellektra’ het publiek al opwarmen. DOOR GUNTER VAN ASSCHE

1 ‘Ellektra’ zou ‘Amores Perros’ met ‘Magnolia’, ‘Requiem for a Dream’ en ‘Amélie Poulain’ verbinden. Klinkt heel ambitieus.

Het is een soort kruisbestuiving, maar daarmee wil ik niet meer zeggen dan dat ik de leefwereld van die films herken. Het zijn ten andere allemaal meesterwerken, en dat is verre van het geval voor mijn film (lacht). Ik kom slechts tot aan de enkels van zielsverwanten als Aronofsky en Jeunet.

2 Axelle Red speelt mee in de film. Was dat niet met vuur spelen?

Zij neemt meer risico dan ik: als ze ondermaats zou presteren, werd ze gegarandeerd de schietschijf van de pers. Ik heb zes screentests gedaan voor ik haar koos, terwijl ik eigenlijk al van dag één wist dat zij het ging worden, maar ze toonde nog wat schroom om haar emoties te grabbel te gooien. Maar ze heeft veel talent en een stevige dosis toewijding. Dat ze niet op haar gezicht is gegaan, is meer haar verdienste dan de mijne.

3 In 1993 was je ‘Belgium’s fastest rising director’. Waarom hebben we elf jaar moeten wachten op je eerste langspeelfilm?

Welkom in de Vlaamse loopgraven! Frank Van Passel maakte zijn debuut tien jaar geleden, en ondertussen heeft hij toch al één nieuwe film gedraaid (lacht). Veel Belgische regisseurs draaien slechts sporadisch een film, zelfs Stijn Coninx die toch een oscarnominatie achter zijn naam heeft staan. Maar die elf jaar hebben me veel relaxter gemaakt.

4 Je zou ‘Alles Moet Weg’ regisseren tot iemand besliste dat het hoofdpersonage hetero moest zijn. Houden de juiste mensen wel de teugels in handen in de Vlaamse filmwereld?

(lacht) Correctie: zeven jaar voor mijn suggestie om die film te regisseren, was de homo al hetero. Ik ben het niet met je eens dat België inefficiënter zou zijn dan andere landen. In Hollywood wordt 90 % van de projecten afgevoerd. Tijdens de opnames van de tv-serie Lock Stock liep ik zelfs de muren op van de onbekwaamheid van de Britten. In Vlaanderen zijn de budgetten lager, en daardoor zijn we net inventiever.

5 Voor Channel 4 mocht je twee episodes draaien van ‘Lock Stock’. Hoe kwamen ze bij een jonge Vlaamse regisseur terecht?

Producer Guy Ritchie (van Lock, Stock&Two Smoking Barrels) zocht regisseurs met een bizarre eigen stijl, die in staat zijn om met weinig middelen en onder tijdsdruk te werken. Als je gewoon bent om in Vlaanderen aan de slag te zijn, maak je dan een goede indruk.

6 Je noemt jezelf een middelmatig regisseur, maar een goed producer.

Al zal niet iedereen in de filmwereld dat beamen. Ik ben namelijk een slechte betaler, omdat ik altijd kies voor te ambitieuze projecten met een te klein budget. Maar het geld wordt nooit over de balk gegooid.

7 Je draaide lang commercials terwijl alle filmprojecten afgeblazen werden. Corrigeer je je ambities aan het noodlot?

Ik vond commercials even leuk en zelfs rustgevender: vergeleken met films is reclame a walk in the park. Ik hoefde ook niet zo nodig mijn eigen wil door te drukken als regisseur in publiciteitsfilmpjes. Hoewel het natuurlijk altijd fijn is om enkele kippen te zien voorbijlopen op het scherm (lacht).

8 In ‘Robokip’, ‘Vol Au Vent’ en ‘Ellektra’ spelen kippen een grote rol. Wat heb je daar toch mee?

Mijn grootouders hadden veel kippen. Eén van mijn ooms, het enfant terrible, heeft op een ochtend een honderdtal van die beesten de nek omgewrongen. Die brutale aanslag probeer ik nu weer recht te trekken.

9 Het lijken me lastige acteurs.

‘If it can’t read the script, cut it out’, zei Jack Warner ooit. Een van de kippen was op de set gestorven aan een hartaanval: die beesten raken van de wijs als ze in een andere omgeving komen. Voor Robokip hebben we daarom vijf bevruchte eieren laten uitkomen op de set zelf. Die kuikens menen nu dat ik hun moeder ben.

10 Drie jaar terug duidde je ironisch een plaats aan voor een massagraf voor de hele Vlaamse filmsector. Al meer levenslust vandaag?

In de wandelgangen van de overheid waait ondertussen al een frissere wind. Er zijn meer middelen en er wordt minder omslachtig gewerkt. Uiteraard verwens ik intendant Luckas Vander Taelen wanneer hij een project van me afkeurt, maar de situatie is sterk verbeterd voor filmmakers. De VAF kan helaas niet verhinderen dat dit een apenland blijft om films van de grond te krijgen.

Gunter Van Assche

‘AXELLE RED HEEFT TALENT EN TOEWIJDING.DAT ZE NIET OP HAAR GEZICHT IS GEGAAN, IS MEER HAAR VERDIENSTE DAN DE MIJNE.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content