1. Alex Callier schuwt live-opnames omdat ze te confronterend zijn: een minder concert is ook voor eeuwig vastgelegd.

Ach, er zijn bij mijn weten genoeg artiesten die evengoed geen graten vinden in liveregistraties. Clouseau, Bart Peeters en Marco Borsato deden het ook al. De opname werd ook niet gemaakt met een bandopnemertje. Alles werd precies uitgewerkt met een sterk team.
...

Ach, er zijn bij mijn weten genoeg artiesten die evengoed geen graten vinden in liveregistraties. Clouseau, Bart Peeters en Marco Borsato deden het ook al. De opname werd ook niet gemaakt met een bandopnemertje. Alles werd precies uitgewerkt met een sterk team. Het is gewoon een heel mooie zaal met een grote theatergeschiedenis, die zich nog het beste leent tot muzikale voorstellingen. Voor mij was het niet uit sentiment, maar gewoon omdat het een goede zaal is om voorstellingen te geven die laveren tussen muziek, theater en literatuur. Jazeker. We hebben elkaar het eerst ontmoet naar aanleiding van een eerbetoon voor Johan Verminnen. Nadien verloren we elkaar even uit het oog, tot De Laatste Show. We merkten iedere keer dat het goed zat. Er zijn vooral veel verschillen, maar zo vullen we elkaar ook aan. We hebben geen angst voor experiment, maar wel voor routine en voorspelbaarheid. Per concert zoeken we naar nieuwe verrassingen. En net als bij Patrick gunnen we elkaar een grote vrijheid: we versmachten mekaar niet. Een wervelwind, zeker, maar dan gefocust, alert en erg betrokken. Dat wekt misschien de indruk dat ik hem de hele tijd moet proberen bij te houden. Hij ontroert mij vaak met wat hij doet, en ik hoop toch dat ik hem ook pak. We willen iets neerzetten dat beklijft. De verhalen die dicht aansluiten bij zijn levensverhaal grijpen je behoorlijk aan. Wat me het meest raakte, was de verbetenheid waarmee hij zijn kostschoolperiode in een gedicht weet te vervatten en voordraagt. De universiteit is natuurlijk niet met een kostschool te vergelijken. Ik denk niet dat Rick afkerig had gestaan van verdere studies. Hij is bijzonder erudiet en wil zoveel mogelijk kennis vergaren. Een kostschool is gewoon in weinig te vergelijken met een gewone school: dat is een veredelde gevangenis. De blinde en domme discipline die daar opgedrongen werd, heeft hem de das omgedaan. Ik heb in 1996 ooit jingles gemaakt, die zijn meegegaan tot 2001. Maar in mijn huidige functie als netmanager van Radio1 kan ik niet ook nog eens als jinglemaker fungeren. Die twee zijn onverzoenbaar. Jingles maken is een vak apart, én moeilijker dan men denkt: het is echt wel méér dan wat piepjes en tuutjes van drie seconden. Er staat echt niemand met een chronometer in de hoek: een grote misvatting is namelijk dat de duur van een programma recht evenredig zou staan met nuance. We maken programma's, geen opeenvolging van informatieve items of zo. Die programma's moeten gewoon de dynamiek, de flow en de structuur krijgen die het beste past op dat moment van de dag. Inderdaad, maar toen we dat nieuws aankondigden, kende niemand de ware context, namelijk dat we bezig waren met de reorganisatie van ons programmaschema. Kurt Van Eeghem presenteert nu gewoon een ander programma, Het Salon. Maar dat is een normale reflex: bij veranderingen reageren mensen vaak angstig en behoudsgezind. l Gunter Van Asshe'RICK ONTROERT MIJ VAAK MET WAT HIJ DOET, EN IK HOOP DAT OOK IK HEM pak.'