TMF-gezicht en StuBru-stem Karoline Kamosi kan nu ook zichzelf aankondigen: als zangeres Leki debuteert ze met de cd ‘Breakin’ Out’. DOOR PETER VAN DYCK

1 Denken mensen niet: weer een mediafiguur die een plaatje maakt?

Ik ben al veel langer met muziek bezig dan met tv of radio. Ik ben in functie van mijn muziek in het medialandschap gestapt. Ik zag die r&b-programma’s op TMF en StuBru als een springplank. Het is nooit mijn ambitie geweest om een tv-figuur te worden, maar nu eindelijk mijn debuut-cd verschijnt, voel ik ook niet meteen de behoefte om mijn radio- en tv-jobs te laten vallen.

2 Heb je jezelf al aangekondigd?

Ja. Dat is afschuwelijk. Ik probeer er dan wat afstand van te nemen, alsof Leki een alter ego is.

3 Word je een ander mens als je op het podium staat?

Op een podium kan ik me volledig laten gaan. Ik ben een meisje van extremen. De ene zal over mij zeggen dat ik verlegen en stil ben, de andere zal me een uitbundig fuifnummer noemen. Het nummer Breakin’ Out gaat over een periode waarin ik té hard feestte en ongezond zot leefde. Tot ik besefte dat het zo niet verder kon. Ik zat in een negatieve spiraal, waar ik uit moest breken.

4 Je zus Manuela alias Ya Kid K had na de Technotronic-wereldhit ‘Pump Up The Jam’ – die zij in- zong – problemen met het overrompelende succes. Heb jij geleerd uit haar ervaringen?

Ja en nee. Ik dacht dat ik zelf nooit die fouten zou maken, maar op mijn 16e heb ik toch een platencontract getekend dat helemaal fout zat. Het resultaat is gelukkig bij een kleine hype in de underground gebleven. Mijn zaken waren niet goed geregeld, net als bij Manuela destijds. Zij werd té snel groot. Mijn moeder heeft me aangezet om de muziek even opzij te schuiven en verder te studeren. Ik heb er geen spijt van dat ik mijn diploma Rechten heb gehaald, al zal ik er nooit iets mee doen. Ik ben blij dat alles rustig is geëvolueerd. Vroeger was ik veel ongeduldiger. Ik wilde zo snel mogelijk op mijn doel af. Nu besef ik dat de weg die je moet afleggen om dat doel te bereiken nog belangrijker is.

5 Heb je, met je achtergrond, je platendeal goed nagelezen?

Ja. Ik geef toe dat ik voorzichtiger ben geworden. Bij mijn vorige contract ben ik pas na het tekenen naar een advocaat gestapt om nog wat aanpassingen te bekomen.

6 Michael Rooney, de choreograaf van de ‘Weapon Of Choice’-clip van Fatboy Slim, regisseerde de video van je nieuwe single ‘Crazy’. Er is dus veel geld mee gemoeid.

Ik prijs mezelf gelukkig: veel platenfirma’s zouden die investering nu niet zien zitten. Het was interessant om met Amerikanen te werken. Ze eisen veel middelen – voor elk detail is een assistent aangeduid. Het is een bizar, intrigerend volk. Ze lijken oppervlakkig, maar dat ze zoveel losser met je omgaan, geeft je toch een goed gevoel.

7 Je hebt onlangs in Bordeaux opgetreden voor 50.000 man. Ben je klaar voor het buitenland?

Ik heb een beetje schrik, maar het is positieve angst. Ik heb de voorbije maanden veel opgetreden in ons land, en geregeld liep er iets mis. Dat is goed, want zo ben ik op het ergste voorbereid.

8 Je bent al met Paul Michiels, Brahim en DAAU in zee gegaan, maar welke internationale artiest mag je altijd bellen?

Missy Elliott en Lauryn Hill: r&b-zangeressen met een eigen visie die niet in het booty shaking-plaatje passen. Queen Latifah, die ik vroeger bewonderde, gedroeg zich als een man. Lil’ Kim was de tegenpool: alles bloot. Missy Elliott en Lauryn Hill tonen dat het ook anders kan: dat je je vrouwelijkheid kan behouden en exploreren, zonder in platte seks te vervallen. Zoals ik in Crazy zing: je moet jezelf durven zijn, no matter what.

9 Krijg je meer aandacht van mannen sinds je op tv komt?

Nu je ’t zegt, het zijn meestal jongens die op me afstappen voor een babbel. Al worden ze nooit opdringerig. Ik ben tot over mijn oren verliefd op mijn vriend. Bijgevolg zié ik de signalen niet eens die mannen zouden uitzenden.

10 Je bent geboren in Kinshasa en bracht je eerste zes levensjaren in Kenia door. Herinner je je nog veel van Afrika?

Heel veel. Misschien is mijn beeld wat vertekend, precies omdat ik toen nog zo jong was. We waren een happy family. Toen ik afscheid nam van mijn klasgenootjes in Kenia besefte ik niet dat ik hen nooit meer zou terugzien. Als puber zag Manuela er meer van af. Haar problemen op school – ze was de enige kleurling – deden me inzien dat ook ik een andere huidskleur had. Zelf heb ik weinig last gehad van racisme. Ik denk dat zoiets van je eigen houding afhangt. Wanneer je je als slachtoffer opstelt, gaan de mensen je sneller viseren. l

Peter Van Dyck

‘Missy Elliott en Lauryn Hill tonen dat je je vrouwelijkheid kan behouden en exploreren, zonder in platte seks te vervallen.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content