1 Wat voor iets wordt 'De Goed Luc Show'?

Het zal alleszins géén Leugenpaleis of Commissaris O worden. We zoeken, zonder gekscheren, nieuw radiotalent. Ik fungeer als ceremoniemeester, bijgestaan door mijn twee bevallige assistentes Ruth Joos en Annemie Gulickx. Er zal zelfs een speciale trap in de studio staan waar we in het begin van de show alledrie afdonderen.
...

Het zal alleszins géén Leugenpaleis of Commissaris O worden. We zoeken, zonder gekscheren, nieuw radiotalent. Ik fungeer als ceremoniemeester, bijgestaan door mijn twee bevallige assistentes Ruth Joos en Annemie Gulickx. Er zal zelfs een speciale trap in de studio staan waar we in het begin van de show alledrie afdonderen. Waarom? Donaat Deriemaecker is een legendarisch tv-figuur! Maar als Donaat nu zou meedoen, raakte hij natuurlijk niet door de preselectie. We richten ons ook niet tot de eerste beunhaas die op zijn dikke teen kan fluiten: de kandidaten moeten echt iets kunnen. Misschien, we willen iemand die vlot kan presenteren, maar erg bedreven is in één tak. Iemand die een boel afweet van sport, kan uiteindelijk misschien een sportprogramma presenteren. Iemand die heel humoristisch is, kunnen we zo misschien een sitcom in elkaar laten knutselen. Het zo verguisde logo heeft het huis blijkbaar een nieuwe impuls gegeven: de zender scoort weer heel goed. De toon is ook veranderd: luisteraars worden meer persoonlijk aangesproken, de programma's zijn speelser - denk maar aan wat Peter Van de Veire doet bijvoorbeeld. Ik vind het zelf ook wel belangrijk dat de club goed draait, omdat ik erachter sta; ik wil enkel functioneren voor iets dat goed werk aflevert. Anders zat ik wel bij Donna. (lacht) Van der Lugt had het toen niet over de muziekkeuze, maar over de presentatie. StuBru heeft te veel respect voor de luisteraars, vond hij. Een van de speerpunten bij de VPRO was toen Ruud De Wild, een ontzettende vuilbekker die er een erezaak van maakte om zijn luisteraars te kakken te zetten. Maar uiteindelijk schoten overal Ruud De Wildjes uit de grond en sorteerde zijn aanpak ook geen effect meer. In feite is er een nieuwe programmatie bij 3FM, waar specialisten weer aandacht krijgen. Jammer genoeg gebeurt bij StuBru nu het omgekeerde: de specialistische programma's worden verschoven naar elf uur. Daarom stop ik met Select: ik zei Mark Coenen dat hij mijn portie aan Fikkie mocht geven. Wie Fikkie wordt, weet ik nog niet. Krapuul de Luxe was een tijdbom hè. Ach nee, ik denk niet dat Eppo rebelleert. We hebben gewoon verschillende interesses: ik was van meet af aan geïnteresseerd in alle soorten elektronische muziek, terwijl Eppo meer voor de pure songs gaat. Zaki. Hij is gewoon méér iemand van mijn tijd. Toen ik zeventien was, presenteerde hij een aantal muziekprogramma's waar we naar moésten luisteren om te weten wat er nieuw was. Duyster: de combinatie van Eppo's platenkeuze en de subtiele ingetogen presentatie van Ayco Duyster vind ik fantastisch. Maar ik ben meer een 'radiozapper': ik wil weten waar mijn 3FM-collega's mee bezig zijn, en verder zap ik constant naar Donna - en dan weer heel snel weg natuurlijk. En als ik 's nachts uit Nederland terugkom, luister ik naar BBC-World Radio: ze spreken soms een uur lang over een klein Boroa-kevertje, maar in het prachtigste Engels dat er bestaat. Radio 1... ik erger me zo erg aan die zender! In wezen zit daar alles goed, er werken heel wat getalenteerde mensen, maar de programma's zijn vreselijk. Als tegengif voor het wegvallen van Select kan ik op Radio 1 natuurlijk altijd net voor de ochtendmis iets als De Helleshow presenteren. (lacht)door GUNTER VAN ASSCHE