1 Hoeveel Magnus zit er in 'Any Way the Wind Blows'?

Summer's Here wordt gebruikt voor de begin- en de eindtitels; iets voorbij het midden zit er een stuk van acht minuten, en er zit ook nog een stuk in de feestscène. Ik heb de film ondertussen wel twintig keer gezien en ik ben nog altijd zeer tevreden.
...

Summer's Here wordt gebruikt voor de begin- en de eindtitels; iets voorbij het midden zit er een stuk van acht minuten, en er zit ook nog een stuk in de feestscène. Ik heb de film ondertussen wel twintig keer gezien en ik ben nog altijd zeer tevreden. Het album is veel breder. Het is een combinatie van elektro en J.J. Cale: donkere tracks en lichte, dansbare nummers. Een eclectische plaat, maar dat spreekt voor zich: Tom (Barman) en ik hebben een verschillende achtergrond, hij komt uit een rockstal, ik ben een technostomper. Maar we delen dezelfde passie voor muziek en sound. Absoluut: over vocalen, over songstructuren, maar ook over het mixen en opnemen van analoge instrumenten. Ik had al geëxperimenteerd met livemuzikanten, maar nooit op dit niveau. We namen bijvoorbeeld op met een strijkkwintet. Ik werk nooit met partituren, maar zo'n kwintet heeft daar nood aan. Laat ze variëren op een thema en ze zijn verloren. Mensen uit de rockwereld hebben daar minder moeite mee. Toms film is erg relaxed, waardoor dat weinig problemen gaf. Andere films vragen om een scherpe synchronisatie tussen beeld en geluid. Ik werkte onlangs voor een Australische film over een klassieke muzikant die de technowereld ontdekt. Zo'n film smeekt om muziek die op de beelden is afgestemd. The Matrix! De score van Reloaded is vrij goed, maar niet 100 procent. De muziek is naar mijn gevoel niet intens, niet vettig genoeg voor de overweldigende beelden. Ik wou dat ik die beelden op mijn harde schijf had, ik zou er iets explosiefs van gemaakt hebben. (lacht) Dit jaar niet. Ik ben bezig aan een nieuw CJ Bolland-album en Tom is vanaf september weer met dEUS aan de slag. Het vergt ook heel wat voorbereiding: de technische kant moet in orde zijn, we moeten repeteren met livemuzikanten. Maar wie weet volgend jaar. Wel, ik heb zo'n 60 à 70 nummers uit de voorbije vier jaar klaar liggen. Maar na veertien jaar techno kreeg ik even zin in een break. Ik heb me dan met de productie van andere groepen beziggehouden: met Millionaire, Plastyc Buddha en dEUS (voor 'Nothing Really Ends', bvm.). Toen kwam Magnus; dat gaf verse zuurstof, want nu heb ik vollen bak goesting om weer in de techno te vliegen. Als één element in de muziek me aanstaat, kan ik aan de slag. Het nummer van Orbital vond ik bijvoorbeeld niet zo goed, maar één synth-riff viel me meteen op. Daar heb ik dan een nieuw nummer rond gebouwd. 9 Ben je als dj ooit geconfronteerd met een publiek dat niet meekon? Toen ik in 1995 een grote hit had met Sugar is Sweeter, had ik soms last van een foute context - logisch ook als je platenverkoop ineens van 20.000 naar 500.000 exemplaren schiet. Ik werd toen gevraagd voor het openingsfeest van de Zillion. Na amper een kwartier underground techno werd ik vriendelijk bedankt. (lacht) Pure vrijheid is een illusie, maar ik heb graag alles onder controle. Toen ik bij een major tekende, begon die na die ene hit erg commercieel te denken. 'Fijn nummer, maar waar is de toptien?', was het credo. Zo wil ik niet werken. Heb ik een hit? Prima, maar ik zal geen krampachtige pogingen ondernemen om er nog een te schrijven. Ik wil gewoon goede muziek maken. ldoor Bram Van Moorhem'Tom Barman komt uit een rockstal, ik ben een technostomper. Maar we delen dezelfde passie voor muziek en sound.'