'Games' van Bart Vandormael
...

'Games' van Bart Vandormael Ik ben al jarenlang trouwe lezer van uw magazine en over het algemeen zeer tevreden, maar toch heb ik deze keer commentaar op de gamerubriek. In sommige gevallen lijkt het erop dat Bart Vandormael meer is geïnteresseerd in de PlayStation 2 console dan in welk ander spelsysteem dan ook. Bijvoorbeeld: in het cadeaunummer van eind december stonden in de gamesectie vijf cadeautips, waarvan drie exclusief voor PlayStation 2, één voor de Nintendo Gamecube en één voor alle systemen (PS/Xbox/Gamecube/PC). Met veel titels op andere systemen, zoals 'SplinterCell' (Xbox, ondertussen het best verkochte consolegame ooit), 'Mertoid Fusion', 'Starfox Adventures' en 'New World Order' wordt gewoon geen rekening gehouden. In het nummer van de week daarop wordt 'The Getaway' uitgeroepen tot het beste videospel van 2002! 'The Getaway' is een heel ambitieuze titel die acht miljoen dollar heeft gekost (wat dus niet geheim wordt gehouden zoals in het artikel over de game te lezen was) en er werd inderdaad 40 vierkante km digitaal voor nagebouwd (ondertussen trouwens al lang overschreden door 'True Crime' met maar liefst 400 vierkante mijlen van L.A.), maar dat betekent nog niet dat het spel het beste van 2002 is. Ik heb het spel zelf en vind dat andere games die titel wel veel harder verdienen. Antwoord van Bart Vandormael: De gamerubriek probeert een waarheidsgetrouwe weergave te bieden van de markt. Dat PlayStation-games meer aan bod komen dan Xbox-, GameCube- en pc-titels, hoeft dan ook helemaal niet te verwonderen. PS2 heeft in de Benelux in de markt van de consolegames immers een aandeel van zowat 90 procent; volgens die logica zou je dus eigenlijk kunnen stellen dat GameCube en Xbox bijzonder veel aandacht krijgen in Focus Knack. Is 'The Getaway' nu wel of niet de beste consolegame van het afgelopen jaar? Tja, over appreciatie valt niet te discussiëren, maar een aantal objectieve criteria dwingen me om 'The Getaway' een hoge score te geven, al ben ik de eerste om toe te geven dat echte objectiviteit niet bestaat. Het cijfer van acht miljoen dollar zal misschien in de buurt komen (al is het volgens mij een stuk meer), maar een officieel getal is het niet, want de makers van het spel geven geen officiële cijfers over de productiekost - ik heb dat aan den lijve mogen ondervinden tijdens een interview met Brendan McNamara, het hoofd van ontwikkelingshuis Team Soho.Hans Notelteirs (via e-mail)DOOR STEVE