PIRATES OF THE CARIBBEAN

GORE VERBINSKI

VS 2003, MET JOHNNY DEPP, ORLANDO BLOOM, KEIRA KNIGHTLEY. 21.05 - ééN

Terwijl de sequel Dead Man's Chest records in de pan hakt aan de kassa van de bioscoop, jaagt één vanavond The Curse of The Black Pearl door de buis, oftewel de eerste episode van Disneys populaire piratenfranchise. In deze blockbuster loopt Johnny Depp zijn beste bandana's, Keith Richards-accent en rastakapsel te showen als de excentrieke maar goedhartige kapitein Jack Sparrow die het aan de stok krijgt met ondood zeegespuis dat onder leiding van de boze Barbossa (Geoffrey Rush) de Caribische Zee onveilig maakt en het op zijn geliefde piratensloep The Black Pearl heeft gemunt. Of zoiets. Hoe het verhaaltje precies ineensteekt en wat wapensmid Will Turner (Orlando Bloom), de franke freule Elizabeth Swann (Keira Knightley) en het half legertje als Britse soldaten uitgedoste figuranten daarin komen uitvreten, ontdekt u vooral best zelf. Inhoudelijk heeft deze overbevolkte avonturenkomedie immers amper iets om het in strakke korsetten gesnoerde lijf. Veel belangrijker zijn de ironische gags, exotische decors en bombastische special effects die - eerlijk is eerlijk - af en toe geinige momenten opleveren en er tenminste voor zorgen dat de film even zwierig aanvoelt als de pretpark- attractie waarop hij werd gebaseerd. Wat jammer dus dat ex-reclamefilmer Gore Verbinski (The Mexican, The Ring, The Weather Man) tijdens de actiesequensen meermaals het kompas kwijtraakt en Hollywoods heetsten - Bloom en Knightley dus - staan te acteren als rondlopende stukken wrakhout. Toch nog een bijkomende waarschuwing voor wie hier al zeeziek van wordt: de sequel is stukken slechter, luidruchtiger en infantieler, terwijl het derde deel - aangekondigd voor volgende zomer - nog meer piratenleut, kanonschoten, reuzeninktvissen en zeewier belooft.

Mighty Aphrodite * Woody Allen, VS 1995. Het idee om de scènes op een satirische manier te laten becommentariëren door een Grieks koor dat uit een antiek stuk van Euripides lijkt geplukt; het blijft de beste vondst uit deze matige tragikomedie. Voor de rest is het helaas babbelzieke Allen-busi- ness as usual, met Mira Sorvino als oliedom pornosterretje, Helena Bonham Carter als Allens eega en hijzelf in de rol van Joodse intello die zopas een genie in luiers heeft geadopteerd. (23.25 - Canvas) Snake Eyes ** Brian De Palma, VS 1998. Virtuoos geregisseerde en koortsig gemonteerde misdaadfilm van maestro Brian De Palma over een corrupte flik (Nicolas Cage) die alsnog op het rechte pad gejaagd wordt wanneer een hoge pief wordt vermoord tijdens een boksgala. Let op het indrukwekkende tracking shot bij het begin, naast enkele andere cinematografische hoogstandjes, en let vooral niét op het gammele scenario van David Koepp. (22.25 - VT4)

(D.M.)