Het heeft even geduurd maar de harmonie is teruggekeerd in Midden-Aarde. Na een jarenlang aanslepend conflict hebben Peter Jackson, de man die van The Lord of The Rings een van de meest invloedrijke en winstgevende filmtrilogieën aller tijden heeft gemaakt, en New Line Cinema, de studio die de vruchten van Jacksons werk incasseerde, de strijdbijl begraven. En zo kunnen ze eindelijk werk maken van het project waar de Tolkienfans al sinds The Return of The King natte dromen van hebben...

Het heeft even geduurd maar de harmonie is teruggekeerd in Midden-Aarde. Na een jarenlang aanslepend conflict hebben Peter Jackson, de man die van The Lord of The Rings een van de meest invloedrijke en winstgevende filmtrilogieën aller tijden heeft gemaakt, en New Line Cinema, de studio die de vruchten van Jacksons werk incasseerde, de strijdbijl begraven. En zo kunnen ze eindelijk werk maken van het project waar de Tolkienfans al sinds The Return of The King natte dromen van hebben: The Hobbit. Peter Jackson en zijn zielsgenoot en creatieve partner Fran Walsh waren altijd al van plan om na de Lord of The Ringstrilogie hun tanden te zetten in The Hobbit, het boek dat Tolkien in 1937 uitbracht en dat de voorgeschiedenis vertelt van de hele saga over Midden-Aarde. En omdat Jackson en Walsh nu eenmaal niet van half werk houden, zouden ze meteen twee Hobbitfilms maken: één verfilming van het oorspronkelijke boek en één waarin ze de link zouden maken met het begin van The Lord of the Rings en waarvoor ze het scenario helemaal zelf zouden neerpennen. Onnodig te zeggen dat voor de Ringsfans het idee dat er nóg twee delen zouden komen, bijna te veel was om te dragen. Maar dan kwam er een kink in de kabel. Jackson en New Line Cinema raakten verwikkeld in een slepend conflict over de inkomsten uit de Lord of The Ringsfilms (ruim 3 miljard dollar, een mens zou er al eens voor naar de rechter trekken). De situatie raakte zo verzuurd dat New Line Cinema bekendmaakte dat Jackson The Hobbit niet meer mócht verfilmen, waarna ze openlijk op zoek gingen naar iemand anders. Maar uiteindelijk hebben de twee partijen zich verzoend: geen van beiden wil trouwens bekendmaken hoe het akkoord uiteindelijk tot stand is gekomen. De langdurige strijd heeft wel één pijnlijk gevolg: Jackson zal de The Hobbit-films (die naar goede traditie tegelijk opgenomen zouden worden en normaal gezien in 2010 en 2011 in de zalen moeten komen) niet meer zelf regisseren. Omdat zijn agenda al overvol staat - hij heeft net The Lovely Bones, naar het boek van Alice Sebold, afgewerkt en is samen met Steven Spielberg druk bezig aan de Kuifjefilms - ziet hij het niet zitten om The Hobbit zelf te schrijven, te produceren én te regisseren. Of beter: als hij het allemaal op zich nam, dan zou dat betekenen dat de fans nog een paar jaar langer moeten wachten, en dat krijgt hij niet over zijn hart. En dus zijn Jackson en de studio op zoek naar een geschikte man/vrouw voor de job: voorlopig lijken Sam Raimi ( Spider-Man), Guillermo del Toro ( Pan's Labyrinth) en Alfonso Cuaron ( Children of Men) de grootste kanshebbers. (S.W.)