PASSION FISH

JOHN SAYLES

VS 1992, MET MARY MCDONNELL, ALFRE WOODARD, LENORE BANKS. 22.45 – NED 1

Een kaskraker zal independent-auteur en Hollywood-scriptdokter John Sayles wel nooit scoren, maar wat zijn films ontberen aan glitter en glamour wordt ruimschoots goedgemaakt door dramatiek en sociaal engagement. Een bewijs vind je in de zedenstudie Passion Fish, samen met het mijnwerkersdrama Matewan (1987) en de raciaal beladen neowestern Lone Star (1996) zo ongeveer de bekendste en beste titel uit ’s mans eigenzinnige cataloog.

Daarin zoomt Sayles, die zijn carrière begon als broodschrijver in de exploitation-fabriek van Roger Corman, in op een soapster die na een auto-ongeval in een rolstoel is beland en sindsdien teruggetrokken leeft in haar ouderlijke huis in Louisiana. Daar weet ze met haar bittere opmerkingen elke verpleegster te verjagen die zich over haar ontfermt, met uitzondering van Chantelle (Woodard). Die kampt namelijk zelf met de nodige problemen en heeft dan ook geen andere keuze dan de luimen van May-Alice te ondergaan.

Aldus begint een vrouwelijke buddy-film die de pijn van het gehandicapt zijn op een pregnante maar nooit sentimentele manier onderzoekt, met dank aan het ingetogen spel van McDonnell en Woodard, de puntige dialogen, de rake psychologische typeringen en Sayles’ efficiënte acteursregie. Daarbij leveren de bayous van Louisiana, met hun gifgroene moerassen, alligators en slangen, trouwens het ideale, symboolrijke decor, hoewel de sociorealist Sayles het naar gewoonte sober en compact houdt en zich op geen enkel moment verliest in epische mooifilmerij. Resultaat? Een klein, intiem vrouwendrama waarvan een grote emotionele impact uitgaat.

Mogambo ** John Ford, VS 1953. Hollywoodgigant John Ford ruilt zijn westerndecors en machismo in voor een portie exotische extravaganza in TechniColor, met Clark Gable als de John Wayne van de jungle en Ava Gardner als de kokette globetrotster die hem op zijn safaritochten begeleidt. Geen Ford grand cru, wel een campy avonturenprent die door de jacht- en wapengekke Ford op locatie in Kenia en Oeganda werd gedraaid en waarin glamourdiva Gardner een heerlijke imitatie neerzet van Frank Sinatra, haar toenmalige echtgenoot en aanstaande ex. (20.41 – Arte) La crise est finie ** Robert Siodmak, Fr 1934. Sociaal bewogen Franse komedie van Robert Siodmak over een troep acteurs die een overwachtse hit scoren, met dank aan de enthousiaste invalster Nicole (Danielle Darrieux). De in Duitsland geboren Siodmak maakte eerst furore in zijn heimat als expressionist, week daarna uit naar Frankrijk en belandde op de vlucht voor het nazisme uiteindelijk in Hollywood, alwaar hij zich met titels als The Killers en The Spiral Staircase ontpopte tot een van de meesters van de film noir. (00.05 – France 3)

(D.M.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content