Aan de filmsnob die deze zwart-witversie superieur noemt aan de kleurenversie waarmee de Koreaan Bong Joon-ho zowel de Gouden Palm als de Oscar voor beste film won: maak u op een ander...

Aan de filmsnob die deze zwart-witversie superieur noemt aan de kleurenversie waarmee de Koreaan Bong Joon-ho zowel de Gouden Palm als de Oscar voor beste film won: maak u op een ander belachelijk. Het loont echter de moeite om voor de tweede keer een bioscoopticket te kopen. De tweede keer valt het nog feller op hoe ingenieus de even grappige als puntige satire over sociale ongelijkheid in Seoel in elkaar steekt en hoe fel vorm en inhoud elkaar versterken. Door de afwezigheid van kleur kijk je bovendien anders naar de listigheden waarmee een straatarm gezin zich binnenwerkt in de architecturale parel van een steenrijke familie. Bong zelf beweert dat de zwart-witversie scherper, realistischer en tijdlozer is en de vertolkingen meer eer aandoet. Wij houden het op: ook in zwart-wit is Parasite een fantastische film.