Maandag 6/6, 22.30, Fox
...

Maandag 6/6, 22.30, FoxEen jongetje zit alleen in zijn kamer. Vanachter de bekraste houten rails van zijn kinderbed observeert hij een kakkerlak die over de muur kruipt. Een plotse kopstoot, een rode vlek op het behang, en de slijmerige tong van het jongetje speelt het insect naar binnen. Al van bij het bloederige openingsshot heeft het er alle schijn van dat Outcast een horrorreeks wordt die stevig inzet op shockeffect. Dat die uit de koker van Robert Kirkman komt, de stripscenarist die ook The Walking Dead bedacht, deed al zoiets vermoeden. En dat Outcast over een man gaat, Kyle Barnes, die al zijn hele leven door demonen achtervolgd wordt die bezit nemen van zijn geliefden en die nu de strijd tegen het hels gespuis aanbindt met de hulp van een priester/vaderfiguur, exorcismerituelen, geweld en gore: ook dat wijst in de richting van oppervlakkige horrorthrills. 'Maar zo zit het niet', vindt showrunner Chris Black. 'Ik zie het als een karaktergedreven drama met horrorelementen, niet als een horrorshow. Outcast is totaal anders dan The Walking Dead, waar de spanning vooral van buitenaf komt, van de zombies. Hier komt de suspense vooral vanuit de stilte en de personages zelf, die allemaal hun innerlijke demonen meezeulen.' 'Outcast gaat meer over menselijk kwaad en de gevolgen daarvan dan over de bovennatuurlijke variant', beaamt actrice Wrenn Schmidt. 'Neem nu mijn personage Megan Holter, mijn eerste hoofdrol - en al meteen een personage wier verhaal nu eens niet volledig afhangt van haar mannelijke tegenspelers. Bij Megan draait het heel sterk om identiteit. Ze is een kinderpsychologe die haar eigen trauma's onderdrukt. Door anderen te helpen, probeert ze een volledig nieuwe persoon te zijn, en vooral géén slachtoffer.' In het begin focust Megan al haar energie op haar geadopteerde broer Kyle Barnes, die vroeger door zijn moeder mishandeld werd en gescheiden is van zijn vrouw en kind. Ook Patrick Fugit, die Kyle vertolkt, vindt identiteit van groot belang voor zijn personage. 'Kyle is in meerdere opzichten een outcast. Aan de ene kant wil hij deel uitmaken van de maatschappij en terug bij zijn gezin zijn, maar hij wordt buitengesloten. Aan de andere kant maakt hij zichzelf tot buitenstaander. In het begin van de reeks zie je dan ook hoe hij op een onopgemaakte matras tussen de cornflakeskruimels flashbacks krijgt waarin zijn bezeten moeder, nu in coma, hem opnieuw mishandelt. Hij heeft zich geïsoleerd om zichzelf en zijn omgeving te beschermen. Een interessante spanning die alleen maar toeneemt wanneer Kyle, samen met priester Anderson, op zoek gaat naar de bron van wat hem al zijn leven lang achtervolgt.' SEBASTIAN ROTH