23.05 - ARTE
...

23.05 - ARTE Hollywood is nooit vies van een goede deal. Dat treft: het Pentagon ook niet. Studiobonzen kunnen bijgevolg rekenen op de volledige steun - lees: exclusieve tanks, locaties en mensen -van het Amerikaanse ministerie van defensie voor hun peperdure oorlogsproducties, op voorwaarde dat ze het leger in een goed daglicht plaatsen. Dat als gevolg van deze samenwerking de waarheid al eens geweld wordt aangedaan, blijkt uit het ontluisterende Opération Hollywood. Voor de betrokkenen geldt immers maar één waarheid: 'Laat geschiedenis nooit een kassucces in de weg staan.' De liaison tussen Hollywood en het Amerikaanse leger is bijna zo oud als de film. Tijdens WO I schreef het Comité voor Publieke Informatie richtlijnen uit voor de media om de oorlog te promoten, en dit initiatief werd gretig gesteund door de groeiende filmindustrie. Ook bij latere gewapende conflicten werd de band nauw onderhouden met een filmdepartement dat steeds sterkere controle uitoefende. Het huidige systeem houdt in dat de producer vijf kopietjes van zijn script aan het Pentagon bezorgt, verandert wat het Pentagon veranderd wil zien en de film ook in avant-première toont aan het Pentagon. Blijkbaar vinden talrijke regisseurs dat een kleine moeite voor wat logistieke steun. Het zijn niet de minsten die onder de druk bezwijken. Jerry Bruckheimers Top Gun, John Woos Windtalkers, Bond-film Goldeneye, en zelfs afleveringen van Lassie en The Mickey Mouse Club werden aangepast naar de wensen van het Pentagon. Gelukkig zijn er ook nog regisseurs die weigeren hun waarheidsgetrouwe script te veranderen, met alle moeilijkheden vandien. Zo moest Francis Ford Coppola Apocalypse Now op de Filippijnen draaien omdat het leger het 'onrealistisch' vond dat een CIA-agent een officier zou vermoorden. Ook An Officer and a Gentleman kreeg veel tegenwind: het Pentagon had immers bezwaren tegen de boot camp-rijmpjes en tegen het feit dat een Amerikaans soldaat een Filippijns meisje zwanger maakt. Het ergste is dat de aanpak van het Pentagon schijnt te werken. Na de release van Top Gun steeg het aantal nieuwe rekruten met 500 %, het ging zelfs zo ver dat in sommige bioscopen stands werden opgesteld waar jongeren zich meteen na het zien van de film in het leger konden inschrijven. (B.D.C.)