ONCE UPON A TIME IN ANATOLIA

'Een duisterkomisch en meeslepend meesterwerk', kopte The Guardian. 'Een subtiel, subliem en sensueel misdaadmysterie', kirde Village Voice. Een bezwerende rit door het donkere hart van Turkije', orakelde Knack Focus. Mis deze epische, in majestueuze scoopbeelden gegoten roadmovie dus niet. De plot? Een wetsdokter, een politieman en een moordverdachte gaan op zoek naar een lijk dat in de heuvels van Anatolië begraven...

'Een duisterkomisch en meeslepend meesterwerk', kopte The Guardian. 'Een subtiel, subliem en sensueel misdaadmysterie', kirde Village Voice. Een bezwerende rit door het donkere hart van Turkije', orakelde Knack Focus. Mis deze epische, in majestueuze scoopbeelden gegoten roadmovie dus niet. De plot? Een wetsdokter, een politieman en een moordverdachte gaan op zoek naar een lijk dat in de heuvels van Anatolië begraven ligt en bij uitbreiding naar zichzelf. De beste, mooiste en meest ambitieuze film van hyperestheet Nuri Bilge Ceylan en wie zijn bekroonde voorgangers Uzak, Climates en Three Monkeys heeft gezien, weet wat dat betekent. Openen doet het festival met de nieuwste van de Britse veel-, snel- en rasfilmer Michael Winterbottom ( Welcome to Sarajevo, 24 Hour Party People, A Mighty Heart), een naar hedendaags India getransponeerde versie van Thomas Hardy's victoriaanse romanklassieker Tess of the d'Urbervilles. Smacht en snotter, huil en hoop mee met het mooie jonge boerenmeisje Trishna - een rol voor Slumdog Millionaire-ster Freida Pinto - dat droomt van een zorgeloze toekomst zonder vooroordelen en klassenverschillen, maar desondanks toch richting tragedie walst. Een knoert van een generatieconflict, een portie Tati-achtige sitcom en heerlijke Hebreeuwse rateldialogen. Dat zijn de basisingrediënten van deze wrange, maar warmhartige vader-zoonkomedie van Joseph Cedar, over een onbeduidende en licht gefrustreerde Talmoedprofessor die per abuis de Israëlische staatsprijs krijgt, een erkenning die eigenlijk voor zijn goedmoedige en succesvolle zoon is bedoeld. Een geestige, moderne en makkelijk verteerbare komedie vol oudtestamentische topics, bekroond met een Oscarnominatie en de scenarioprijs in Cannes. Richtte Open Doek tijdens de vorige edities de spotlight op arthousetoppers Brillante Mendoza en Pablo Trapero, dan valt die eer dit jaar te beurt aan Anurag Kashyap, een van de boegbeelden van de nieuwe Indiase cinema. Op het menu staat onder meer Black Friday (2004), zijn controversiële doorbraakfilm over de aanslagen in 1993 in het toenmalige Bombay en de naweeën ervan. Een andere aanrader is Dev D (2009), zijn tarantineske lezing van de Indiase literatuurklassieker Devdas, waarin jeugdige liefde en patriarchale tradities frontaal met elkaar in botsing komen. Een naam om te onthouden én te ontdekken straks in Turnhout. (D.M)