TRACK, 12/5 - 16/9, GENT.In mei gaat in Gent het breed aangepakte kunstparcours TRACK van start. Vijfendertig kunstenaars maken voor de gelegenheid nieuw werk dat getoond wordt in de stad. S.M.A.K.-directeur Philippe Van Cauteren voelde zich al langer geroepen om een vervolg te maken op Chambres d'Amis (1986) en Over the Edges (2000). ...

TRACK, 12/5 - 16/9, GENT.In mei gaat in Gent het breed aangepakte kunstparcours TRACK van start. Vijfendertig kunstenaars maken voor de gelegenheid nieuw werk dat getoond wordt in de stad. S.M.A.K.-directeur Philippe Van Cauteren voelde zich al langer geroepen om een vervolg te maken op Chambres d'Amis (1986) en Over the Edges (2000). PHILIPPE VAN CAUTEREN: Projecten in de openbare ruimte, zoals Chambres d'Amis en Over the Edges behoren tot het DNA van het S.M.A.K., maar ze maken ook deel uit van de geschiedenis van de stad. Alleen is er tussen de werkelijkheid en de mythe een afstand geslopen. Die willen we wegwerken door opnieuw een dialoog aan te vatten met de stad. De veelzijdigheid van Gent wordt getoond aan de hand van zes gebieden en ongeveer vijfendertig kunstenaars. VAN CAUTEREN: Op 2 februari hebben we de eerste 25 kunstenaars officieel bekendgemaakt. Er komt nog een vervolg: op 12 mei zal je zien dat het aantal vrouwelijke kunstenaars aanzienlijk toegenomen is. TRACK zal aan de start verschijnen met kunstenaars uit zeventien landen, van jong tot oud. VAN CAUTEREN: In 2008 hebben Mirjam en ik samengewerkt voor de tentoonstelling van Mark Manders. Met haar Zwitserse project Shifting Identities en haar aandeel in Le Printemps de Septembre in Toulouse had ze alle troeven in de hand om cocurator te zijn voor een tentoonstelling als TRACK. VAN CAUTEREN: Elke kunstenaar maakt werk voor een door Mirjam en mezelf uitgekozen locatie. Zo maakt Massimo Bartolini bijvoorbeeld een 'openbare bibliotheek' in de wijngaard van de Sint-Pietersabdij. Het wordt een sculptuur waar boeken worden bewaard, uitgeleend en verkocht. VAN CAUTEREN: Met TRACK zetten we een specifieke dialoog met de stad op, zo dat de omgeving extra betekenis geeft aan de kunstwerken. De stad wordt letterlijk opengevouwen en tot aan zijn grenzen benut. In een aantal gevallen zoeken kunstenaars zelfs directe interactie met bewoners. (E.F.)