SOFTMACHINE PUBLISHING INt. B.V. I.S.M. MUZIEKBLAD OOR, euro 19,95
...

SOFTMACHINE PUBLISHING INt. B.V. I.S.M. MUZIEKBLAD OOR, euro 19,95 Het roemruchte muziektijdschrift OOR is 35 geworden. En dat vieren ze onder meer met een aangenaam geprijsde jubileumeditie (op cd-rom) van de OOR Popencyclopedie. Die popencyclopedie was ooit de rock- en popbijbel van de Lage Landen, gefundenes Fressen voor pubers, nerds, muziekfreaks en muziekjournalisten uit het Hoogdietse taalgebied. Onze Noorderburen hebben hun nalatenschap niét verwaarloosd, wij wel. Een regelmatige update van Wit-lof from Belgium, het standaardwerk van Gust De Coster en Geert De Bruycker uit 1990, had een even grote klassieker kunnen opleveren, maar wij zitten dus al jaren op droog zaad wat dit soort uitgaven betreft. Het onschatbare aanbod aan Belgische en Nederlandse rockinfo is de grootste troef van OOR's Popencyclopedie. Danny Lademacher, Noordkaap, Arno, Gorki, Stijn of Luc De Vos: voor OOR zijn het oude bekenden. Maar ook als het op internationale klein- en grootheden uit de rock en pop aankomt, moet OOR niet onderdoen voor buitenlandse encyclopedieën. Rest alleen nog de vraag hoe relevant dit quasi-legendarische standaardwerk nog is in deze tijd van internet en bliksemsnelle ADSL-verbindingen? Deze jubileumeditie op cd-rom bevat alle 15 eerder verschenen edities van de Popencyclopedie - lees: 15 jaar geaccumuleerde pop- en rockinformatie, bijeengeschreven door twee generaties muziekjournalisten. Wie op Google 'Frank Zappa' intikt, krijgt na 0,25 seconden 2.390.000 hits voorgeschoteld. De zoekmotor van OOR's Popencyclopedie leidt je met vaste hand naar een brokje op maat gesneden informatie. Die informatie is overzichtelijk, to-the-point, neutraal, koeltjes, zelfs. No pussyfooting around here. En de foto's zijn een attractie op zich. Bovendien bieden ze een bevoorrechte kijk op het werk van levende legende Anton Corbijn, die z'n eerste werkgever nog steeds een bijzonder warm hart toedraagt. (Een bescheiden Corbijn daarover: 'In de vroege dagen werd OOR op zodanig slecht en goedkoop papier gedrukt dat de kleuren van je foto's er altijd abominabel uitzagen. Om m'n beelden toch wat te laten spreken, ben ik die kleuren geweldig beginnen 'opblazen'. En dat is naderhand m'n handelsmerk geworden. Meer was het eigenlijk niet.') Peter Lissens