Donderdag 20/2, 22.30 - één
...

Donderdag 20/2, 22.30 - één Bijna een kwart van de Belgische jongeren zit zonder werk. Een alarmerend cijfer, maar in plaats van in de statistieken te blijven zitten, putten vier jonge tv-makers er inspiratie uit. Tijs Magagi Hoornaert, Tomas De Gregorio, Thibault Vaninbrouckx en Stijn Boels werkten vorig jaar al mee aan het jongerenprogramma Magazinski. 'Alle vier behoren we tot het legertje jonge werkzoekenden dat nauwelijks aan een sollicitatiegesprek raakt, laat staan een vaste job', legt De Gregorio uit. 'We hebben elkaar leren kennen achter de schermen van Magazinski en achteraf zijn we naar Alaska TV en vervolgens de VRT gestapt met ons idee: waarom geen programma maken over die eindeloze zoektocht?' Het resultaat is Ooit komt het goed, en het levert alvast in de eerste aflevering aanstekelijke tv op. TOMAS DE GREGORIO: We weten uit ervaring dat sollicitatiebrieven versturen niet helpt. We hebben het nageteld: samen hebben we er 723 verzonden. Dat leverde twee uitnodigingen op en 112 afwijzingen, op de rest kregen we niet eens een antwoord. Het komt erop aan om op te vallen, dus probeerden we op te duiken in het leven van een werkgever. Dat lukte ons bij die dame van het communicatiebureau vrij vlot omdat zij heel veel prijs geeft via sociale media. Zo konden we een poging tot diefstal van haar handtas ensceneren, om als her hero op sollicitatie te komen. TIJS MAGAGI HOORNAERT:(lacht) Tja, dat komt ervan als je iets met vier jongens doet, van wie er nog eens eentje op Jelle De Beule lijkt (Boels vertoont inderdaad enige gelijkenis met De Beule, nvdr.). DE GREGORIO: Ik denk wel dat ons programma een ander vertrekpunt heeft. Bij Basta wilden de makers echt zaken aanklagen, bij Ooit komt het goed willen we het probleem van jeugdwerkloosheid wel aan de kaak stellen, maar het gaat in de eerste plaats om onze zoektocht naar een job. MAGAGI HOORNAERT: Reportages in Spanje en Griekenland, dat we daar niet zelf op zijn gekomen! Dan maken we er ook een beetje 'op vakantie' van. DE GREGORIO: Misschien moeten we ook meteen maar eens nagaan hoe het met de werkloosheid is gesteld in de Dominicaanse Republiek. (lacht) Nee, laten we het ernstige reportagewerk maar aan de nieuwsdienst van de VRT overlaten. Ooit komt het goed moet om te lachen blijven. DE GREGORIO: Je raakt wel gefrustreerd van al die onbeantwoorde sollicitatiebrieven, maar waarom zouden we daarbovenop nog eens depri rondlopen? MAGAGI HOORNAERT: Je moet positief blijven. Door bij de pakken te blijven zitten, raak je geen stap vooruit. Die positieve toon zit ook wel in Ooit komt het goed. DE GREGORIO: Misschien, ik denk dat de boel kort en klein slaan ons niet veel zou opbrengen. De titel Ooit komt het goed is misschien een beetje sarcastisch, maar tegelijkertijd geloven we het ook wel. MAGAGI HOORNAERT: Klopt, dat is een van de vele tijdelijke opdrachten die ik de voorbije jaren heb gedaan in de televisiewereld. Een vast contract heb ik nog nooit gehad. En voor mij is dat niet de heilige graal. Daarom ga ik bij Ooit komt het goed mijn eigen weg, die van de ondernemer. Terwijl de andere drie sollicitaties tot een goed einde proberen te brengen, probeer ik als zelfstandige eigen initiatieven uit de grond te stampen. MAGAGI HOORNAERT: Meestal, in de eerste aflevering openen we een pop-upcrèche aan de ingang van een warenhuis. Op dat idee ben ik gekomen na het zien van het bekende reclamefilmpje voor condooms met het krijsende kind in de winkel. En er is meer. Zo ben ik te weten gekomen dat zeewater gratis is, misschien valt daar wel iets mee te verdienen? Niet elk idee loopt goed af, maar het is van je fouten dat je moet leren. HANS VAN GOETHEM