ACHTERGROND

De eerste Far Cry (2004), waarin je als onversaagde held met vuurwapens mocht spelen op een eilandenarchipel, was een verrassingshit. Latere episodes verfijnden, vergrootten en diversifieerden het basisconcept, met strakkere verhaallijnen, dieper exploreerbare werelden en dictaors met psychopathische trekjes. Nog eens uit hetzelfde vaatje tappen had ongetwijfeld gekund, maar uitgever Ubisoft heeft lef: deze nieuwe Far Cry-telg rukt zich met gloednieuwe gameplayelementen los u...

De eerste Far Cry (2004), waarin je als onversaagde held met vuurwapens mocht spelen op een eilandenarchipel, was een verrassingshit. Latere episodes verfijnden, vergrootten en diversifieerden het basisconcept, met strakkere verhaallijnen, dieper exploreerbare werelden en dictaors met psychopathische trekjes. Nog eens uit hetzelfde vaatje tappen had ongetwijfeld gekund, maar uitgever Ubisoft heeft lef: deze nieuwe Far Cry-telg rukt zich met gloednieuwe gameplayelementen los uit het vertrouwde shootergenre. Niet alleen beschik je niet meer over alle gadgets en moderne wapentuig uit de vorige Far Crys, je opties om je te verplaatsen zijn ook fors uitgedund: geen jeeps, helikopters of wat dies meer zij, maar de oude vertrouwde benenwagen. De snelheid waarmee je van het ene naar het andere punt reist, ligt bijgevolg iets lager, maar dat mag de pret niet bederven: nog meer dan in de voorgaande episodes moet je op je hoede zijn voor allerlei levensbedreigende situaties. Menselijke en dierlijke rivalen bestrijd je met speer, knots, pijl en boog, vuur, gif en bijenkorven. Bzzzzz! 10.000 voor Christus. De ijstijd is net afgelopen en in de Oros-vallei staan verschillende stammen elkaar naar het leven. Takkar, van de Wenjastam, verliest bij een hinderlaag zijn materiaal en moet in een zeer vijandige omgeving overeind blijven. Allerlei spullen verzamelen en wapens construeren zijn daarbij noodzakelijk. De primitieve krijger kan ook dieren zoals jaguars, beren, sabeltandtijgers en mammoeten temmen én berijden - handig ter verdediging of als afleiding. Een uil verkent voor hem de regio. Na een tijdje bouwt Takkar met de hulp van gespecialiseerde handlangers een nederzetting. Far Cry Primal steunt deels wel op de moederreeks - de open spelwereld, je strategie bepalen, de confrontaties met gevaarlijke dieren en dito vijanden - maar dit is vooral toch een heel ander beestje. Qua setting, sfeer en personages is deze titel bovendien met niets te vergelijken, ook niet met de schaarse andere games die zich in de oertijd afspelen: Turok (2008) is een dinoshooter, The Croods (2013) een kindvriendelijk partyspel, Prehistorik (1991) een ludieke platformer. Op zoek naar iets nieuws? Neem een frisse duik in de oertijd. FAR CRY PRIMAL **** PS4, XBOX ONE, PC (VANAF 1 MAART) UBISOFT FOCUS TRAKTEERT WWW.KNACKFOCUS.BE Win 3 x Far Cry Primal voor PS4. Kijk snel op pagina 5. DIMITRI DEWEVER