Eerste zin Het walsen van het zilver had een belofte moeten inhouden.
...

Eerste zin Het walsen van het zilver had een belofte moeten inhouden. Vancouver, 1982. Zilversmid Sarah staat voor een ingrijpende keuze: ingaan op het aanbod van een juwelenmultinational en louter nog voor hen werken of haar eigen onzekere, maar vrije weg blijven gaan? Omdat ze er niet meteen uit raakt, beslist ze naar het noorden te reizen, naar Yukon, de Canadese streek die aan Alaska grenst. Forty Mile, daar wil ze naartoe, een oud goudzoekersstadje dat ooit het Parijs van het noorden was, maar nu verschrompeld is tot een gehucht waar de mensen elkaar maar op drie plaatsen ontmoeten: in de Tavern, waar ze lachen en vechten, in de wachtkamer van de dokter, waar ze hopen en vloeken, en in de winkel van Mary, waar leven en werk heersen. In Forty Mile, zo wil de legende, worden geen kinderen verwekt. Sarah rijdt Forty Mile binnen en stopt met haar felgroene Dodge-sportwagen voor Mary's winkel. Iedereen heeft haar opgemerkt. Mary zelf natuurlijk, de voormalige succesvolle kunstschilderes die het penseel aan de wilgen hing, naar het noorden vertrok en in Sarah een verwante ziel zal vinden, maar ook Adam en Jacob, een fiddle- en een banjospeler die gefascineerd zijn door de traditionele Athabascanmuziek. Tussen hen zal een driehoeksverhouding ontstaan die Mary aan haar eigen verleden herinnert. Sien Volders heeft met Noord een opmerkelijk debuut geschreven. Niet alleen heeft ze een bijzonder oog voor sfeerschepping, wat tegen de achtergrond van het in de winter ijskoude en in de zomer snikhete berglandschap van Yukon garant staat voor een paar grandioze pagina's leesplezier, ze weet ook op het juiste moment het juiste detail toe te voegen. Grandioos is bijvoorbeeld de man die niet begrijpt wat hij leest en tijdens de winter, wanneer alle post bij Mary toekomt, de brieven voorleest aan de telefoon. Bij hem zijn alle geheimen veilig. Misschien dat Volders hier en daar wat te expliciet wordt en dat het stuk waarin Sarah op zoek gaat naar een oud schilderij van Mary wat korter had gekund, maar dat zijn slechts details. Bovenal is Noord een witte raaf aan de hemel van de Vlaamse literatuur: wild, donker romantisch en haast verslavend mooi geschreven.