TOM WAITS

'Commercials zijn een onnatuurlijk gebruik van mijn werk. Het is zoals een uier aan je gezicht genaaid krijgen: pijnlijk en vernederend.' Aldus Tom Waits, die elke aanvraag om zijn songs vrij te geven dan ook consequent weigert. Maar hij gaat verder: twee autobouwers - Opel en Audi - die een reclamefilmpje maakten met muziek die klonk als die van Waits, sleepte hij ook voor de rechter. En toch: diep in Waits' verleden zit ee...

'Commercials zijn een onnatuurlijk gebruik van mijn werk. Het is zoals een uier aan je gezicht genaaid krijgen: pijnlijk en vernederend.' Aldus Tom Waits, die elke aanvraag om zijn songs vrij te geven dan ook consequent weigert. Maar hij gaat verder: twee autobouwers - Opel en Audi - die een reclamefilmpje maakten met muziek die klonk als die van Waits, sleepte hij ook voor de rechter. En toch: diep in Waits' verleden zit een commercial verborgen. In 1981 heeft hij namelijk eens een voice-over gedaan voor een Amerikaans merk van hondenvoer, een jeugdzonde die de man - u herkent hem aan de uier aan zijn gezicht - nooit vermeldt in interviews.De Canadees is zo gekant tegen commercialisering van rock dat hij 25 jaar geleden een volledig album wijdde aan het onderwerp: This Note's for You. Vooral het titelnummer was een striemende kritiek aan het adres van artiesten die hun songs verkopen, met lyrics als 'ain't singing for Pepsi'. Zijn voorbeeld inspireert trouwens ook anderen. 'De Red Hot Chili Peppers krijgen voortdurend aanbiedingen om nummers voor commercials te verkopen', zo schreef Chili Peppers-bassist Flea in een portret van Young voor een speciale Rolling Stone over de 100 grootste artiesten uit de rockgeschiedenis. 'Misschien hoereren we ons op een dag als de prijs juist is. Maar ik denk altijd: zou Neil Young dit doen? En het antwoord is nee. Neil Young wouldn't fuckin' do it.'Twaalf miljoen dollar, dat was het bedrag dat Springsteen in 1986 zou krijgen van autofabrikant Chrysler voor het gebruik van Born in the USA. Hij weigerde en heeft sindsdien ook elk ander aanbod naast zich neergelegd. Niet verwonderlijk dus dat Springsteen in 2005 in zijn speech bij de opname van U2 in de Rock and Roll Hall of Fame grappend verwees naar de spot die de Ierse band net had gemaakt voor de iPod van Apple, de eerste keer dan Bono en co meewerkten aan een commercial. 'Ik hoor "uno, dos, tres, catorce'', zei hij over de avond dat hij voor het eerst de spot zag. 'Ik kijk op, maar in plaats van de silhouetten van hippiewannabe's die rondspringen in de iPodcommercial, zie ik de jongens. Oh my God! They've sold out!'