In de Belgische bioscopen was het filmtestament van Chantal Akerman - de invloedrijkste cineast van ons land - indertijd amper te zien, maar het cinefiele streamingplatform Avila biedt het nu online aan. In No Home Movie richt Akerman de camera op haar bejaarde moeder Natalia, en b...

In de Belgische bioscopen was het filmtestament van Chantal Akerman - de invloedrijkste cineast van ons land - indertijd amper te zien, maar het cinefiele streamingplatform Avila biedt het nu online aan. In No Home Movie richt Akerman de camera op haar bejaarde moeder Natalia, en bij uitbreiding ook op zichzelf. De pakkende docu kan achteraf beschouwd onmogelijk los gezien worden van haar zelfmoord in 2015. Je ziet en hoort Natalia, die de Holocaust overleefde en Akermans leven en werk domineerde, keuvelen in de keuken, terwijl Chantal buiten beeld registreert en regisseert. Die scènes worden afgewisseld met indringende takes van dorre, winderige woestijnen, alsof ze een door trauma getekend mentaal landschap verbeelden. Samen vormen ze een dubbel damesportret dat pijnlijk persoonlijk en klinisch afstandelijk is tegelijk. Alsof Akerman je getuige wil maken van een even specifiek als universeel verhaal over liefde, lijden, onthechting en ballingschap. Alsof ze je, in de schaduw van een zekere dood, recht in haar zoekende ziel laat loeren. Voor wie meer wil: vanaf 1 oktober is er op Avila een actie rond de Collectie Chantal Akerman, waarbij je naast de langspelers No Home Movie en Golden Eighties ook haar monumentale binnenhuisepos Jeanne Dielman (1975) en de kortfilm Saute ma ville (1968) kunt kopen.