WWW.APPLE.COM
...

WWW.APPLE.COM Er is de voorbije jaren al genoeg geleuterd over de kwestie of het illegaal downloaden en uitwisselen van muziek de muziekindustrie al dan niet de das omdoet. Dat jongeren hun zuurverdiende geld misschien wel liever uitgeven aan hun gsm en computerspelletjes dan aan cd's, wordt daarbij wel eens vergeten. Na jaren als verlamd naast de zijlijn te hebben gestaan, heeft de muziekindustrie eindelijk een antwoord op het Kazaa-fenomeen. Computerfabrikant Apple was hen eigenlijk voor: eerst zorgde dit merk ervoor dat het een heel hip apparaat had (de iPod). Vervolgens lanceerde het met zijn iTunes-software en een online muziekwinkel ook een platform om muziek aan te bieden. Met zijn jongste iPod wil Apple duidelijk een nog meer strategische zet doen. Het immense succes van zowel de iPod- als de iTunes-winkel heeft heel wat andere bedrijven aan het denken gezet. Zo wil Microsoft wellicht nog dit jaar een serieus alternatief voor de iTunes-winkel opzetten. Ook Sony is druk bezig om zich in de strijd te werpen. Het Japanse bedrijf heeft enkele troeven in handen die de andere twee niet hebben: het is enerzijds een fabrikant van hoogtechnologische en vaak bijzonder hippe elektronicaproducten, en anderzijds heeft de gigant met Sony Music, en binnenkort waarschijnlijk ook BMG, een enorme voorraad muziek in huis. Als Sony wil, kan het in principe dus een digitale muziekspeler op de markt brengen. Het kan er bovendien voor zorgen dat die de enige is die de muziek van Sony/BMG kan spelen. Daar draait namelijk alles rond: de muziek van Microsoft zal je in beginsel niet op een iPod kunnen afspelen of omgekeerd. Ook Sony zal, als het in september zijn Network Walkman uitbrengt, voor een eigen standaard (ATRAC3) kiezen. Waar in andere domeinen, zij het met vaak heel veel moeite en gelobby, de verschillende producenten toch naar een gemeenschappelijke standaard proberen toe te werken, is dat op het vlak van digitale muziek tot nu toe niet het geval. In theorie zou het kunnen dat je voor de nieuwste iPod, die sinds een paar weken ook bij ons te koop is, over een klein jaar nog maar een beperkt aanbod muziek vindt op de iTunes-winkel van Apple. Het bedrijf is zich heel duidelijk bewust van het gevaar dat dreigt. Heel uitzonderlijk kost de nieuwste iPod zo'n kwart minder dan de vorige versie. Het bedrijf heeft bovendien een samenwerking met Motorola aangekondigd. Vanaf volgend jaar zal je op bepaalde gsm's van Motorola muziek kunnen zetten die je eerder via iTunes hebt gekocht en op je computer of iPod hebt gezet. Echt wereldschokkend vinden we dat niet, want er zijn al tal van gsm-toestellen waarmee je digitale muziek kan afspelen. Maar voor Apple is het wel een signaal naar de markt dat het zijn territorium wil verdedigen. Bruno KoninckxBruno Koninckx